Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Totalt minskade antalet flygresor på Landvetter flygplats med två procent i juli jämfört med samma månad förra året. Bild: Frida Winter

Flygtrafiken från Göteborg minskade under juli

Trenden där flygandet minskar fortsätter. Under juli månad valde färre att flyga till och från Göteborg än förra året. Antalet inrikesresenärer minskade med 13 procent.
– Det är inte bra för tillgängligheten till Västsverige, säger Anna Strömwall, flygplatsdirektör på Landvetter flygplats

Totalt minskade flygtrafiken med två procent till Landvetter flygplats i juli jämfört med samma tid 2018. Antalet utrikesresenärer var 611 000 vilket är ungefär samma siffra som förra året.

När det gäller inrikesresenärerna var de 76 000 stycken. Det är en minskning med 13 procent jämfört med juli förra året.

– Det är inte bra för tillgängligheten till Västsverige. Samtidigt är det här en trend som vi har sett ett tag, säger Anna Strömwall, flygplatsdirektör på Landvetter flygplats.

Antalet flygresenärer totalt för Swedavias tio flygplatser i Sverige minskade med fyra procent.

Konjunkturoro och klimatdebatt

Anna Strömwall menar att klimatdebatten, konjunkturoro och den svaga kronan ligger till grund för det minskande flygandet.

– Ena dagen pratas det om noll tillväxt i industrin och andra dagen om att räntorna ska höjas. Det finns en oro i Sverige. Vi ser att det starkaste sambandet med flygtrafikstatistiken är bnp, säger Anna Strömwall.

Med ett högt bnp så ökar även flygandet och tvärtom menar hon.

Utrikestrafiken har ökat med 40 procent sedan 2012. Men nu har tillväxten avtagit.

LÄS MER: Flygbranschen svävar inte på rosa moln

– Konjunkturcykeln går alltid upp och ner. Den har varit historiskt hög de senaste tio åren. Någon gång kommer det ju en dipp men vi tror fortfarande på en långsiktig tillväxt.

Kan det inte bli så att klimatdebatten bidrar till minskat flygande även på lång sikt?

– Nej, inte med tanke på den omställningen som vi i branschen driver Ställer vi inte om tror vi att en tuff framtid väntar för flyget. Men nu satsar vi på fossilfritt bränsle och elflyg för att få ett mer miljövänligt flygande.

Bygger ut som planerat

Landvetter flygplats har som miljömål att ha noll procent fossila koldioxidutläpp från den egna flygplatsen till 2020. Ett mål som ser ut att lyckas enligt Anna Strömwall.

Hon berättar också att flygbranschen siktar på att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och utrikesflyget 2045.

GP har tidigare berättat att Landvetter flygplats befinner sig mitt i en stor utbyggnadsfas med investeringar på 2,5 miljarder kronor. Flygplatsen kommer därefter ha kapacitet att ta emot 8 miljoner resenärer per år. 2018 var antalet 6,8 miljoner.

LÄS MER: Inrikesflyget faller brant – men utrikes ökar

Trots de nedåtgående siffrorna ska alla byggnationer som påbörjats i nuläget slutföras enligt plan säger Anna Strömwall. Trots den nedåtgående statistiken kommer flygplatsen ändå ha ett behov för att kunna ta emot 8 miljoner resenärer.

Det finns heller inte några planer för varsel på flygplatsen. I januari lade dock Swedavia ett varsel på 125 personer i hela Sverige. Då sades ett antal personer upp på Landvetter flygplats. Exakt hur många vill inte Anna Strömwall gå ut med.

Kan det hända att några flyglinjer dras in framöver?

– Flygbolagen analyserar sina beläggningssiffror och kapacitet kontinuerligt. Jag kan inte uttala mig om hur deras affärsmodeller ser ut men det klart att de följer utvecklingen.

Än så länge har Landvetters flygplats fortsatt utöka sina flyglinjer. Hittills i år har 14 nya linjer lanserats. Men ett par har även tagits bort, bland annat till Sundsvall.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.