Många passagerare har kommit i kläm då flygen blev kvar på marken under pandemin. Arkivbild.
Många passagerare har kommit i kläm då flygen blev kvar på marken under pandemin. Arkivbild. Bild: Matthias Schrader

Flygbolag lovar skärpa sig efter EU-granskning

ANNONS

Vi lovar att bättra oss, vi lovar! Nu har flygbolagen sagt att de ska skärpa sig efter att EU-kommissionen och organisationer inom EU, däribland svenska Konsumentverket, har granskat deras hantering av konsumenters rättigheter.

Det handlar om återbetalning av pengar i samband med inställda flyg och påtvingade tillgodohavanden, återbetalningar som tagit lång tid och konsumenter som köpt sina biljetter via resebyrå och haft svårt att hävda sin rätt gentemot flygbolagen.

Men nu har dialog förts med bolagen, som lovar att bättra sig. Konsumentverket har ansvarat för att prata 11 av dem till rätta, bland dem Ryanair, Norwegian, Lufthansa och Easyjet.

Flygbolagen lovar att informera bättre om passagerarnas rättigheter, och respektera att passagerarna har rätt att välja återbetalning i pengar i stället för som tillgodohavande. De lovar också att hjälpa passagerare som har svårt att få återbetalning via sin resebyrå.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS