Göteborgs-Posten är en av alla titlar som ägs av Stampen Media.
Göteborgs-Posten är en av alla titlar som ägs av Stampen Media. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Fler vill läsa men prisökningar sänkte resultatet för GP:s ägare

Fler digitala prenumeranter och fler sålda annonser. Men prisökningar på bensin och tidningspapper sänkte resultatet för Göteborgs-Postens ägare under årets första månader.
– Överlag ett stabilt kvartal, kommenterar Stampen Medias vd Johan Hansson.

ANNONS
|

Stampen Media levererade ett resultat på 20 miljoner kronor under årets första kvartal, vilket är tre miljoner mindre än samma period förra året.

– Ett stabilt kvartal där våra kärnverksamheter både inom digitala annonsintäkter och digitala upplageintäkter fortsätter att ha en fin utveckling tillsammans med distributionsverksamheten. Det är jag nöjd med att vi kan leverera, säger vd Johan Hansson.

Drivmedel har gått upp rejält i pris

Ökade priser på bland annat tidningspapper har dock påverkat resultatet negativt, konstaterar Hansson.

– Vi fick en kraftig pappersprisökning vid årsskiftet och på senare tid har drivmedelspriserna för distributionsverksamheten också gått upp rejält.

Ser en möjlighet att öka priset

Under 2022 kommer Stampen Media att lägga mycket kraft på att öka snittintäkten på de digitala prenumerationerna för bolagets alla titlar. Jämfört med Norge är man nämligen en bra bit efter när det gäller att få betalt för sina nyheter digitalt.

ANNONS

– Vi har satsat på alla våra mediehus och titlar de senaste åren, både på att öka antalet journalister och stärka journalistiken. Vi ser att det finns ett stort värde i det och tycker inte att det ska vara en så stor skillnad i prisbild för läsare på papper och läsare digitalt eftersom det är samma innehåll, så där ser vi en möjlighet att få upp priset, säger Hansson.

Över hälften är nu digitala prenumeranter totalt sett

Stampen Medias digitala prenumeranter ökade med 27 procent under kvartalet och är nu drygt 118 000. De utgör nu 47 procent av det totala antalet prenumeranter.

Tittar man på alla titlar inom Polaris Media, som är Stampens norska moderbolag, har man nu kommit över gränsen på 50 procent vad gäller helt digitala prenumeranter.

– Ökningen bekräftar att våra mediehus har kommit långt i den digitala transformationen, säger koncernchef Per Axel Koch i ett pressmeddelande.

Hade väntat sig minus efter storkundens avhopp

Samtidigt ser också Polaris en nedgång i resultatet, från 73 miljoner norska kronor förra året till 52 i år. Det är första gången man backar efter att ha levererat plus varje kvartal sedan våren 2019.

En förväntad nedgång, enligt bolaget själva, som bland annat beror på de dyrare papperspriserna. Dessutom har man tappat en stor annonskund, marknadssajten FINN, som till norska medier meddelat att man helt valt att gå över till direkt kontakt med sina kunder istället för att nyttja Polaris.

ANNONS

– Trots bortfallet av väsentliga intäkter från FINN är det glädjande att se att våra digitala annonsintäkter är i nivå med första kvartalet 2021. Fortsatt utveckling av produkter och tjänster som ger värde för kunden är grunden till att intäkterna växer, säger Per Axel Koch.

LÄS MER:Nytt avhopp från göteborgska modejätten

LÄS MER:Klassiskt Göteborgsbageri vill växa i Torslanda – så ska det se ut

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS