Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Under pandemiåret 2020 sålde Crafoord auktioner i Lund 2 000 fler föremål än under 2019, berättar vd Petri Heinonen.
Under pandemiåret 2020 sålde Crafoord auktioner i Lund 2 000 fler föremål än under 2019, berättar vd Petri Heinonen. Bild: Andreas Hillergren/TT

Fler vill auktionsfynda under pandemin

Fler köpare och högre priser. Intresset för auktioner når nya höjder under pandemin.
– Det är väl naturligt när man tillbringar väldigt mycket tid hemma, säger Petri Heinonen, vd för Crafoord auktioner i Lund.

Kurvorna har pekat stadigt uppåt ända sedan företaget gick över till digitala auktioner. Men 2020 innebar ännu ett jättekliv för auktionshuset: Från en försäljning på 29 miljoner kronor 2019 till nästan 41 miljoner kronor 2020.

– I och med pandemin har väldigt många ställt om sin privatekonomi. Man springer inte på krogen, man springer inte i shoppinggallerior och man åker inte på all-inclusive på Mallis. Man sitter hemma, säger Heinonen.

Många har haft tid att rensa hemma och följden blir ett större inflöde till auktioner. Auktionshuset i Lund har sålt 2 000 fler föremål under pandemiåret jämfört med 2019. Samtidigt gör hemmasittandet att fler lägger energi på att ge bostaden ett ansiktslyft.

Knasigt eller udda

– Den rådande trenden har sedan några år varit att man vill blanda upp sitt Ikeasortiment med lite knasiga eller udda saker som ingen annan har. Då är nätauktioner väldigt enkelt, säger Petri Heinonen.

Även Kalmar auktionsverk har bråda dagar, rapporterar P4 Kalmar.

– Det har passat väldigt bra att handla nu, då man kan sitta hemma och bjuda utan att bli smittad, säger värderare Daniel Johansson till radion.

För auktionssajten auctionet.com har 2020 varit det bästa året någonsin.

– Man kan summera 2020 som ett väldigt bra år för auktionsbranschen. Dels kan vi se att man köper fler saker och dels att man lägger fler bud, säger vd Niklas Söderholm.

Befarade ras

När virusspridningen tog fart under våren befarade han ett ras – men det blev tvärtom. Företaget samarbetar med ett 40-tal auktionshus i Sverige, Tyskland, Storbritannien och Spanien. Kunderna finns över hela världen.

Från mars fram till julhelgen ökade antalet bud på sajten med 49 procent jämfört med samma period året före. Antalet sålda föremål ökade med 22 procent och det sammanlagda klubbade beloppet steg med 34 procent.

– Det säljs fler föremål och dessutom har priserna ökat, säger Niklas Söderholm.

Nyanställer personal

För att kunna hantera det ökade inflödet måste auktionshusen nyanställa personal och skaffa större lagerutrymmen.

Men både Niklas Söderholm och Petri Heinonen understryker att det inte är pandemin som är främsta orsaken utan kombinationen av digitaliseringen och återbrukstrenden.

– Du har ju hela auktionsbranschen i din ficka egentligen och det är väldigt enkelt att registrera sig, säger Petri Heinonen.

När de potentiella kunderna finns spridda över hela jordklotet och fler yngre dessutom fått upp ögonen för auktioner breddas spektrat av vad som är möjligt att sälja.

– Digitaliseringen har betytt mycket mer än pandemin.

Cecilia Klintö/TT

'Digitaliseringen har betytt mycket mer än pandemin', säger Petri Heinonen.
"Digitaliseringen har betytt mycket mer än pandemin", säger Petri Heinonen. Bild: Andreas Hillergren/TT

Ångerrätt: Om du lägger ett bud på en auktion så är det bindande. Vid en traditionell auktion där du närvarar fysiskt, så kallad slagauktion, finns ingen ångerrätt för det du ropat in. Vid en nätauktion finns däremot ångerrätt i 14 dagar från dagen efter att du tagit emot varan, under förutsättning att nätauktionen arrangerats av ett företag.

Trasig vara: Om en vara är trasig på ett sätt som inte framgått av beskrivningen bör du skriftligen klaga och be om att få den lagad eller utbytt. Är detta inte är möjligt bör du begära prisavdrag eller att köpet hävs. Om varan sålts av ett företag via auktionsfirma ska du vända dig till företaget. Om varan sålts av en privatperson via auktionsfirma kan du antingen vända dig till auktionsfirman eller till privatpersonen.

Fördröjd eller utebliven leverans: Du har rätt att få varan inom den tid som är överenskommen. Kan säljaren inte leverera i rimlig tid går det att kräva att köpet hävs.

Källa: hallakonsument.se