Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bygger ut. SJ kommer att satsa upp till tio miljarder i nya fordon under de kommande åren med ny teknik och fler platser, berättar Crister Fritzon, vd för SJ.

Fler tåg mellan Göteborg och Stockholm

SJ kommer att storsatsa på Göteborg-Stockholm från nästa år, med ökade dagliga avgångar och fler non stop-tåg på helgerna.

Svenskarna åker allt mer tåg, och framför allt mellan Göteborg–Stockholm. Men för att klara av utmaningarna inför framtidens tågresande och pendlande till storstäderna krävs det en kraftig utbyggnad. 

I Västra Götaland har kapaciteten för tågtrafiken redan slagit i taket visar siffror från Trafikverket.

– Här måste vi få ny infrastruktur snabbt för att kunna hantera detta, det är helt avgörande, sade Crister Fritzon, SJ:s vd, när han talade om bolagets framtidsplaner på Västsvenska Handelskammaren under tisdagen.

– Vi behöver mer kapacitet och SJ kommer under de närmsta fem åren att investera upp till tio miljarder kronor i nya fordon. Vi är precis i färd med ett rusta upp X 2000, och det första helt nya tåget kommer att rulla ut om ungefär ett år. All teknik är utbytt och tågen kommer att hålla i ytterligare 20 år, sade han.

Med på mötet fanns också Catharina Elmsäter Svärd, vd för Sveriges byggindustrier, kommunalrådet Johan Nyhus (S) ansvarig för trafik och infrastrukturtur och SJ:s affärschef

Maria Hofberg, som talade om de stora problemen och behoven av förbättrad tågtrafik i Sverige i allmänhet, och Göteborg i synnerhet.

Storsatsning 2018

SJ har haft en stark utveckling på linjen mellan Göteborg–Stockholm under senare år och kommer med nya satsningar under 2018.

– Vi har sett en fantastisk resandeutveckling hittills och vi kommer att utöka våra intercityavgångar, med en daglig avgång både från Göteborg och från Stockholm under alla dagar i veckan. Det har vi inte gjort tidigare. Och vi kommer också att utöka antalet non stop-avgångar, de tåg som inte stannar någonstans på vägen, under fredagar och söndagar, sade Maria Hofberg.

Höghastighetståg kan lösa behoven

Från SJ ser man allt fler resenärer som inte bara säger att de vill resa miljövänligt – utan faktiskt också gör det. 2014 reste cirka åtta miljoner resenärer mellan Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö. Om man ser till kurvorna för befolkningsutvecklingen och den fortsatta urbaniseringen kommer tågresandet inte minst i södra Sverige att stagnera om man inte satsar på infrastrukturen och höghastighetståg, konstaterar Crister Fritzon.

– Vi har passerat tio miljoner invånare nu. 2035 börjar vi nå ungefär 12-13 miljoner, så vi har en enorm expansion av nya svenskar som vi måste kunna hantera i fråga om resande över tid. Om vi tittar på den fortsatta resandeutvecklingen som vi har utan höghastighetståg så kommer vi att gå från åtta till tolv miljoner. Med ett höghastighetssystem kan vi gå från åtta till 20 miljoner resenärer. Vi kommer inte att få den här överflyttningen till tåg om man inte får ner restiden, säger Crister Fritzon.

Höghastighetståg kommer också att merverka till att det går att skapa en stor arbetsmarknadsregion över samtliga storstadsområden, som gör att Sverige kan konkurrera med regioner som Berlin, London och Manchester.

Västlänkendemonstrationer gynnar inte Göteborg

Det är lättare sagt än gjort och det finns en lång rad problem på kommunal, regional och statlig nivå som måste lösas, konstaterar Johan Nyhus.

– Om man ser till den debatt vi har i Göteborg om järnväg och järnvägstunnel, så gynnar det inte oss. Generaldirektören för Trafikverket tycker inte att det är så roligt med stora demonstrationen mot järnvägssatsningar. Och det är för få som ställer sig upp och tar debatten och talar om vad det betyder att vi bygger en järnvägstunnel under Göteborg. Det är Göteborgs tillkortakommande, säger Johan Nyhus.

Därtill måste Göteborgsregionen, det vill säga Storgöteborg se till att få ett bättre fokus kring tågfrågorna för att lyckas lyfta dem nationellt, anser han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.