Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Trots global coronapandemi har containertrafiken ökat i hamnen. Bild: Anders Hofgren
Trots global coronapandemi har containertrafiken ökat i hamnen. Bild: Anders Hofgren

Fler containrar i hamnen men noll kryssningsfartyg

Trots coronapandemin har containervolymerna ökat med fyra procent det första halvåret – men kryssningstrafiken är nere på noll.

Från januari till till juni ökade antalet 20-fotscontainrar i Göteborgs hamn med fyra procent. Under samma period sjönk volymerna med fyra procent i de tio största containerhamnarna i världen, skriver Göteborgs hamn i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Tuffare tider väntar i Göteborgs hamn

LÄS MER: Fortsatt höga volymer i Göteborgs hamn

– Tillsammans med våra terminaloperatörer har vi lyckats hålla hamnen öppen och fullt operativ genom hela året. Det har varit en viktig nyckel till att hamnen kunnat öka i flera segment och visa upp en stark motståndskraft i vår godshantering under coronapandemin, säger Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn.

Han konstaterar också att Göteborgs Hamn troligtvis är ett av de få kommunala bolagen som inte reviderat ner sin prognos för 2020 på grund av pandemin och att sysselsättningen inom logistiken kunnat upprätthållas.

Den ökande trenden för containergods till och ifrån hamnen på järnväg fortsätter också att peka uppåt, med ökande volymer på två procent under första halvåret.

– Sammantaget gör det att containersegmentet varit väldigt motståndskraftigt och att Göteborgs hamn fortsätter att ta marknadsandelar, säger Elvir Dzanic.

Volymerna i energihamnen har också ökat med 22 procent, till 11,8 miljoner ton under perioden. Det hänger samman med turbulensen på världsmarknaden och dykande oljepriser, vilket lett till stor inlagring i Göteborgs hamn.

Därmot har roro-trafiken minskat med 13 procent, där den största nedgången var under april och maj.

Kraftigt ras för bilvolymerna

Bilsegmentet har drabbats hårt under krisen, och hanteringen av nya bilar minskade med 23 procent till 103 000 under perioden. Men även bilvolymerna visade på återhämtning under juni.

Eftersom gränserna stängts och färjetrafiken reducerats under pandemin har antalet passagerare minskat med 56 procent till 310 000 personer som rest det senaste halvåret.

Rekordåret som aldrig blev av

2020 var tänkt att bli ett rekordår för antalet kryssningsfartyg som skulle anlöpa Göteborg. 83 anlöp och 150 000 passagerare stod på agendan och en ökning med 25 procent.

Av detta blev det noll och intet under första halvåret eftersom kryssningssäsongen i stort sett är inställd i hela Europa.

I artikeln nedan kan du läsa hur planen för 2020 såg ut innan pandemin slog till.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.