Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Även Sverigesålda bilar av Audis lyxmärken indragna i den utvidgade skandalen. Arkivbild.

Fler Audimodeller dras in i utsläppsbluff

När ratten vrids så sprutar de farliga kväveoxiderna ut. Även Audis lyxmodeller dras in i VW-koncernens manipulation med utsläppen. Ett mindre antal bilar berörs i Sverige. Snart två år efter att skandalen briserade har fortfarande inte ens hälften av alla 228 000 bilar i Sverige åtgärdats.

Audi uppmanas nu av de tyska myndigheterna återkalla omkring 24 000 lyxbilar, av märkena A7 och A8, när den tyska biltillverkaren för första gången av regeringen på hemmaplan anklagas för det utsläppsfusk som moderkoncernen Volkswagen är så djupt indraget i, enligt internationella medier. Och VW:s högste chef Matthias Müller har kallats till tyska regeringen för överläggningar.

Manipulationen med utsläpp ska denna gång, enligt Tysklands transportdepartement, vara kopplad till att när ratten vrids mer än 15 grader så börjar motorn släppa ut höga halter av livsfarliga kväveoxider – ett enkelt sätt att se till att bilen släpper ut lite på testbänken, men ute i trafiken bir utsläppen stora.

Hälften i Tyskland

Myndigheterna har hittat manipulerad mjukvara som sitter i minst 24 000 Audi i Europa, säger Tysklands transportminister Alexander Dobrindt. Ungefär hälften av bilarna har sålts i Tyskland.

Exakt hur många det rör sig om i Sverige är oklart än så länge, det är en relativt ovanlig bilmodell, så i sådana fall bara ett mindre antal, enligt Audi Sveriges informationschef Irene Bernald.

Dessa kommer nu att åtgärdas, genom byte av mjukvaran, med start i juli, enligt Bernald.

Och VW-koncernen, där Audi ingår, har inte ens kommit halvvägs i den soppa som avslöjades september 2015. Snart två år senare har fortfarande bara närmare 100 000 av de totalt 228 000 berörda svensksålda bilarna åtgärdats, enligt Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

Sämre bil

Däremot finns det nu av de tyska myndigheterna godkända åtgärdsplaner för samtliga bilmodeller, varav de berörda Skodamodellerna kom sist in. Fast tidningen Teknikens Världs tester visade på att motorerna fick sämre prestanda och/eller drog mer bränsle, något som VW ställer sig frågande till.

Det vanliga är att mjukvaran i de manipulerade bilmotorerna åtgärdas vid ett normalt servicetillfälle, enligt Thomasfolk.

Volkswagen har redan avsatt 22 miljarder euro (motsvarande cirka 215 miljarder kronor) för att täcka böter och andra kostnader i den stora utsläppsskandalen, men bedömare tror att slutnotan kan bli högre.