Försäljningssiffrorna för glass är cirka 25 procent högre än i fjol.
Försäljningssiffrorna för glass är cirka 25 procent högre än i fjol.

Fläktar, glass och landslagströjor tar slut

Öl, glass och färg säljer som smör medan suget efter elektronik och kläder är måttligt. TT har tagit temperaturen på högsommarhandeln och listat vinnare och förlorare.

ANNONS
|

Det ihärdiga varma vädret under juli månad har haft en ovanligt stor påverkan på handeln.

- Det är klart att det går jättebra för glassindustrin. Maj var exceptionell men både juni och juli är också rekordmånader, säger Per Stenström, ordförande för branschorganisationen Svenska Glasstillverkare.

För Siaglass ligger försäljningssiffrorna cirka 25 procent högre än i fjol. Det innebär att vissa produkter som saftis löper risk att sälja slut.

ANNONS

- Det är en extrem sommarprodukt och vi säljer lika mycket varje månad som vi brukar sälja på ett helt år, säger Stenström.

Inte bara glass

Enligt Svensk Handels handelsbarometer tycks den varma sommaren gynna dagligvaruhandeln då vi tenderar att tillbringa mindre tid i köket och köper fler färdiga produkter.

- Man vill ha produkter att ta med till stranden, som färdiga sallader eller läsk, säger Mattias Holmqvist, pressansvarig på Svensk Handel.

Även restaurangbranschen gynnas av det varma vädret.

- Generellt är vår bedömning att det vackra vädret gynnar svensk besöksnärig, säger Anne Burgess, pressekreterare på branschorganisationen Visita.

Det omåttliga suget efter att äta och dricka ute har gjort att till exempel Spendrups fått svårt att möta efterfrågan, säger hon.

ANNONS

Många vill måla

Andra branscher som får en försäljningsskjuts under sommarmånaderna är sporthandeln och järn- och bygghandeln som ökade under juni.

- Färg har gått väldigt bra eftersom folk vill måla sina sommarstugor, säger Holmqvist.

Bland förlorarna denna sommar finns klädhandeln som gynnas av mera traditionellt svenskt sommarväder.

Under juni minskade försäljningen av kläder och skor och enligt Mikael Sandström, branschordförande för Svensk handel stil, kommer vi troligen att få se lägre försäljningssiffror för kläder även för juli månad.

- I den här trots allt extrema värmesituationen som vi befinner oss i där man inte orkar göra vare sig det ena eller det andra tror jag att vi haft en negativ inverkan på handeln.

Landslagströjor ett undantag

Dessutom gjorde den ovanligt varma våren att många handlare sålde slut på sommarvarorna redan i maj. Under sommarmånaderna har däremot suget efter kläder varit mera måttligt. Ett undantag är landslagströjor som sålde helt slut under fotbolls-VM, säger Holmqvist.

ANNONS

Även elektronikbranschen förlorar på det varma vädret. Ett undantag är försäljningen av tv-apparater som sköt i höjden under fotbolls-VM, vilket följer samma mönster som setts vid stora mästerskap sedan 1958, säger Holmqvist.

- Under juni såg vi en osedvanligt hög försäljning av riktigt stora tv-skärmar. Det kan vara så att man tidigarelägger köp som man ändå skulle ha gjort under hösten, säger Klas Elm, vd på organisationen Elektronikbranschen.

Försäljningsmässigt är kalla regniga sommar att föredra rent försäljningsmässigt, säger han.

Även e-handeln tenderar att sälja mindre när det är bra väder och enligt handelsbarometern uppger 47 procent av e-handlarna att de säljer mindre vid soligt väder.

TT

Bästsäljare i sommarvärmen

Dagligvaruhandel: Grillprodukter, läsk, glass, frukt och färdigmat

Bok och papper: Pocketböcker och kartor

Hemelektronik: Fläktar, kolsyremaskiner, kylar och frysar

Heminredning: Badlakan, dynor och picknicktillbehör

Järn, bygg och färg: Fläktar, bevattningsprodukter, grillar och utomhusfärg

Kläder och skor: Linnen, shorts, klänningar och sandaler

Sport och fritid: Badkläder, cyklar och fiskekort

Ur, guld och optik: Solglasögon

Källa: Svensk Handel

ANNONS