Systembolagets vd Magdalena Gerger. Arkivbild.
Systembolagets vd Magdalena Gerger. Arkivbild.

Finvin om svensken själv får välja

Trenden att köpa dyrare alkoholprodukter framför billiga står sig.

ANNONS
|

När Systembolaget nu stängt boken över 2017 går det att konstatera att omsättningen ökade med 3,1 procent under förra året. Ökningen kan delvis förklaras med att folk i allmänhet väljer varor ur de dyrare sortimenten, ett vanemönster som gäller vin så väl som öl och cider och som tilltagit under de senaste tio åren.

Vad är då finvin? Kostar flaskan mer än 110–120 kronor ligger den i premiumklassen. Konsumtionsökningen i de varusegmenten gäller generellt för hela landet, med vissa avvikelser.

- Storstäderna ligger lite i framkant. Men i Sverige har vi mer gemensamma trender än på många andra håll i världen. Vi upplever att det hänger ihop med Systembolagets uppdrag, säger Magdalena Gerger.

ANNONS

Uppdraget går ut på att säkra kvalitet och utbud, men innehåller som bekant också uppgiften att hålla nere konsumtionen. Och det har man lyckats med. Enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings senaste mätning från 2016 har svenskarnas drickande minskat med åtta procent under de senaste tio åren.

Samtidigt håller kundnöjdheten i sig, hela 84 procent av de som tillfrågats i en kundundersökning anser att Systembolaget gör ett bra jobb, vilket är i linje med förra årets undersökning. 76 procent försvarar också Systembolagets ensamrätt på att sälja alkohol.

- Vårt mål är att lyckas kombinera ett Sverige som mår lite bättre där vi har mer respekt för varan, och där vi också fortsätter att satsa på kvalitet, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.

TT

Fakta: Systembolagets bokslut 2017

Källa: Systembolagets årsredovisning 2017

ANNONS