Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson var glad efter första positiva rapporten på flera kvartal. Bild: Jonas Lindstedt

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fingerprint rusar på börsen

Försäljningen är fortsatt betydligt lägre än i fjol, men kassaflödet är positivt och man visar en liten vinst. Biometriföretaget Fingerprint Cards krispaket börjar ge effekt.

Intäkterna för det börsnoterade Göteborgsbolaget Fingerprint Cards uppgick till drygt 430 miljoner kronor jämfört med drygt 840 miljoner samma period i fjol. Det visar bolagets rapport för det tredje kvartalet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men enligt vd Christian Fredrikson handlar det ändå om en försäljningsökning jämfört med tidigare i år.

Samtidigt visar företaget som befunnit sig i kris en liten vinst. Visserligen var var rörelseresultatet på sju miljoner mycket lägre än i fjol, då det uppgick till drygt 52 miljoner. Men jämfört med förra kvartalets minussiffra på över en halv miljard är det en stor förbättring.

Företaget genomförde under förra kvartalet en kostnadsbesparingsprogram på 350 miljoner på årsbasis där man också varslade ytterligare 179 anställda.

– Vi bibehåller vårt fokus på att minska våra kostnader och öka vår produkters kostnadseffektivitet för att kunna möta trycket pristrycket på kapacitiva sensorer, säger Christian Fredrikson.

Den positiva vändningen gjorde att Fingerprint Cards aktie rusade i den inledande handeln på Stockholmsbörsen. Före lunch hade aktien ökat med över elva procent , på en annars fallande börs.

Fingerprint Cards förbättring förklaras med att bolaget effektiviserat och att man tagit in nya produktversioner av sina sensorer.

– Tidigare har vi haft åtta, nio versioner, men nu har vi konsoliderat till tre versioner. Det är bättre för oss och bättre för kunderna med starkare volymer på färre produkter, säger Christian Fredrikson.

Målet är att fortsätta att vara världsledande, även om Christian Fredrikson konstaterar att marknaden som helhet kan komma fortsätta att minska på grund av fortsatt prispress. Prisnedgången för kapacitiva sensorer kommer att överstiga 30 procent under 2018.

Från bolaget har det länge talats om innovationer som smarta betalkort, med fingeravtrycksavläsning. Utvecklingen går framåt, men långsamt.

– Det är en lång väg som kräver certifiering och processer för att testa hur konsumenterna upplever det. Men nu pekar det mot att vi kan få en certifiering under 2019 för de stora spelarna Visa och Mastercard, för biometriska kort, säger Christian Fredrikson.

Fingerprint Card stora sparpaket påverkar också företagets forskning och utveckling, med färre tekniska konsulter.

Hur ska nu klara forskning och utveckling framöver?

– Vi har minskat personal och minskat kostnaderna med två tredjedelar, det har varit en tuff resa. Vi har att fokusera på de områden där vi vill vara världsbäst. Men även om vi minskat på personalen har vi behållit Göteborg inom det mobila och smarta kort, även R&D har vi koncentrerat till Göteborg, medan vi stängt ner i Malmö, säger han.

För att klara den fortsatta utvecklingen kommer man att i nuvarande läge använda sig av sina partners och de ekosystem som Fingerprint Cards ingår i.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.