Observanta fikagäster har kunnat notera att flera kaféer och bagerier slagit igen i Göteborg. Wayne's, Johan & Nyström och Gateau är bara några av kaféerna som stängt.
LÄS MER:Stockholmsrosteri sumpade chansen i Nordstan – stänger kafé
Det är inte bara i Göteborg som kafétrenden har nått sin topp. Omsättningen för kaféer och bagerier minskade med 4,5 procent i hela landet under första kvartalet, visar Visitas statistik. Under sommarsäsongen återhämtade sig branschen något – men just nu kärvar det i kafébranschen. Och i Göteborg som är en av landets kafétätaste städer är konkurrensen knivskarp.
– Ja, den är tuff. Vi har varit i branschen länge och det som man generellt märker i stan är att kostnaderna har ökat kraftigt. Fastighetsägarna har höjt hyrorna överallt, och då blir det svårt att få det att gå ihop med bara att sälja kaffe och bulle, säger Samuel Samuelsson, vd för Veraz Holding AB, som bland annat äger den göteborgska kafékedjan Le Pain Français. Det är inte ovanligt att hyran för centrala kafélokaler har ett kvadratmeterpris på 10 000 kronor.
Ovanpå det är det svårt för fikagästerna att hitta parkeringsplatser, de måste betala trängselskatter och kryssa runt Västlänksbygget. Allt detta sammantaget har påverkat hela kafébranschen negativt, konstaterar Samuel Samuelson.
Ett väldigt tydligt exempel är Vasagatan, som under en lång period var Göteborgs kafétätaste gata, numer bara en handfull kaféer kvar, varav Samuel Samuelssons bolag äger ett.
Utvecklar ett nytt koncept
Han har däremot inga planer på att avveckla några av de 13 Le Pain Français-anläggningarna i närområdet, men bygger nu ut verksamheten med ytterligare ett koncept – Metropolitan, som smygöppnade på Centralstationen i augusti, men nu står helt klar i den gamla k-märkta byggnaden.
– Jag älskar att ta fram nya koncept beroende på lokalen och läget. Och det här ska vara något lekfullt men samtidigt ha historiska kopplingar till centralstationen i Göteborg, men också Paris, London och New York, säger Samuel Samuelsson.
Istället för vanliga diner-bås, har man byggt upp små kupéer, och han har också ansökt om att få glasa in sin uteservering.
Metropolitan i Göteborg är den första restaurangen, men Samuel Samuelsson har planer på att föra ut konceptet till fler centralstationer i landet.
– Vi har pratat med Jernhusen om andra centralstationer i Sverige, som Malmö, Stockholm och Skövde. Nu har vi satt konceptet och funderar på hur vi ska expandera. Vi har varit Malmö, och funderar nu på hur vi ska twista konceptet så att det passar Malmöpubliken, säger han.
Gäster vill ha mer mat och dryck
Ett ytterligare skäl till att han nu väljer att styra över mot restaurangrörelse är att kunderna och efterfrågan har förändrats.
– Gästerna vill ha mer mat och dryck. Man vill kunna få ett glas vitt vin till räksmörgåsen. Och ser man på Långgatorna på helgerna så är det fullt med gäster från eftermiddagen som äter och dricker. Ser man till Vasagatan har nästan alla gått över till öl och vin, säger Samuel Samuelsson.
Under den starka kaféeran var det mycket kvinnor och familjer som kom.
– Det är en annan typ av kunder nu, det är mycket bredare. Jag har varit med länge och sett många konjunkturer gå upp och ner, men just nu är kafétrenden övermättad, säger han.
Läs mer: Kaféjättarna som slåss om dina kaffepengar
Fakta: Besöksstatistik kafé och restaurang
Första kvartalet 2019
Total restaurangförsäljning, plus 4,9 procent.
Kafé/konditori, minus 4,5 procent
Andra kvartalet 2019
Total restaurangförsäljning, plus 3,7 procent
Kafé/konditori, plus 0,4 procent
Källa: Restaurangindex SCB