Teslas vd Elon Musk, här med den stora suven Model X. Arkivbild.
Teslas vd Elon Musk, här med den stora suven Model X. Arkivbild.

Fartgupp i sikte i Teslas framgångsfärd

Säkerhetsrisker, räckviddsångest och förlorad exklusivitet. Det är några hinder som Tesla kan möta i sin hajpade satsning från lyxåk till folkbil.

ANNONS
|

Superentreprenören Elon Musk siktar inte bara mot stjärnorna med sitt rymdföretag Space X. Han spänner också bågen för elbilstillverkaren Tesla.

Om fem till tio år tror Musk att bolagets redan skyhöga värderingar kan komma att ha tiodubblats, vilket skulle placera Tesla jämsides med världens i börsvärde räknat största bolag, Googles moderbolag Alphabet och Apple, enligt tekniksajten Electrek.

Men vägen dit kan vara lång och krokig, enligt Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid högskolan i Skövde.

Under andra halvan av 2017 väntas den uppmärksammade folk-elbilen Model 3, avtäckas. Planen är att modellen ska locka en större målgrupp än de Tesla-entusiaster vi ser i dag.

ANNONS

Hajpen kan avta

Men Teslas ambition att charma fler kunder kan också stjälpa den exklusivitet som varumärket hittills har gynnats av på elbilsmarknaden.

- I dag är Teslas modeller dyra och ligger på extremkanten i hela bilmarknadssegmentet. Med den nya mainstreambilen ska priserna för en elbil bli överkomliga på ett nytt sätt. Då är frågan hur det påverkar magin för dagens Tesla-kunder, säger Wickelgren.

Han tycker att Tesla nu går in i en intressant fas. I och med den nya modellens förhållandevis låga pris kan Tesla börja konkurrera med andra bilar med förbränningsmotor och på allvar förändra bilindustrin.

- Alla biltillverkare kommer att följa Tesla med lupp när de växlar om till en bredare målgrupp. De kommer att vilja veta om Tesla klarar av att möta en eventuellt ökad efterfrågan, om kunderna kommer att vara nöjda med räckvidden och om bilen kommer att sladda eller råka ut för andra problem, säger forskaren Wickelgren.

ANNONS

Säkerhetsrisker

Vad gäller säkerhetsfrågan visar det sig att vd Elon Musk tar många risker inför lanseringen av Model 3, skriver Reuters.

Enligt uppgifter till nyhetsbyrån försöker Musk banta tillverkningsprocessen för att så fort som möjligt leverera 373000 förbeställda Model 3. Baserat på ett styckpris om 35000 dollar kan bolaget då relativt snabbt få in 13 miljarder dollar (115 miljarder kronor) för att täcka bolagets stora omkostnader.

Ett exempel är att Tesla har valt att gå direkt på vanlig tillverkning, i stället för att följa industrinormen och först testtillverka med billigare komponenter.

Dessutom kommer Tesla i stor utsträckning ATT skippa så kallade beta-tester och i stället försöka upptäcka eventuella felaktigheter i Model 3 med hjälp av datorsimuleringar.

Vill kapa tiden

- Elon Musk vill kapa utvecklingstiden och få till en säker konstruktion så snabbt som möjligt. Det är inget konstigt i sig, det gör alla biltillverkare, säger fordonsforskaren Wickelgren.

Men även om det inte är en ny företeelse, är det icke desto mindre viktigt för Tesla att räkna in säkerhetsriskerna.

- Det har alltid funnits en risk i att undermåliga säkerhetssystem kan leda till direkt trafikfarliga problem som hamnar i knät på kunderna. I andra fall har det lett till att stora biltillverkare har stämts av konsumentgrupper för att produkterna inte har varit färdigutvecklade.

ANNONS
TT

Fakta: Om Tesla

Tesla grundades 2003 av en grupp ingenjörer i Silicon Valley som ville bevisa att elektriska bilar kan vara bättre än bensindrivna bilar.

Miljardären och tech-entreprenören Elon Musk kom in tidigt som storinvesterare och är nu vd för bolaget.

Tesla gör stora förluster, men är ledande på elbilsmarknaden och hinner knappt tillverka bilar i takt med efterfrågan.

I april kunde Tesla redovisa en uppgång i billeveranserna med 69 procent, jämfört med samma period i fjol.

Under första kvartalet uppnåddes dessutom ett produktionsrekord på över 25000 fordon. Samtidigt försäkrade vd Elon Musk att nära 100000 fordon av Model S och Model X ska levereras före juli.

De positiva beskeden har fått aktien att rusa och nyligen gick Teslas börsvärde om traditionella branschjättar som Ford och GM – trots att dessa tillverkar i storleksordningen hundra gånger så många bilar.

Från och med nästa år planerar Tesla att producera 500000 fordon per år, i klass med Volvo Personvagnar.

Källa: Tesla

Bakgrund: Teslas modeller

Teslas första modell hette Roadster, en elvariant av Lotus Elise. Nu saluförs flera versioner av Model S och Model X. Det är exklusiva bilar, med priser mellan uppemot 1 miljon och kring 2 miljoner kronor, beroende på batterikapacitet.

Teslas nya Model 3 får i USA ett pris på omkring 35000 dollar (motsvarande cirka 285000 kronor), exklusive olika former av subventioner, och blir därmed betydligt billigare än Teslas befintliga modeller. Vad det svenska priset landar på är oklart, men kanske kan Model 3 bli billigare än Volvos nu utgående modell V70, som länge var Sveriges mest sålda bil.

Tillverkningen av Model 3 är tänkt att börja i liten skala i sommar. Men kön av bokningar är lång, så i nuläget är leveransen för nya reservationer planerad till allra tidigast mitten av 2018, beroende på leveransland.

Nordamerikaner och tidigare Tesla-ägare har förtur till den haussade Model 3. För att lättare kunna hantera inkörningsproblem ska leveranserna börja på USA:s västkust. Först när tillverkningstakten ökar påbörjas leveranser i Europa, Asien/Stillahavsområdet och på marknader med högerstyrning.

Källa: Tesla, Recharge

ANNONS