Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Facebook - vänskap värd miljarder

Amerikanska Facebook har på kort tid seglat upp och blivit en av världens populäraste sociala nätverkssajter. Men är det verkligen värt 56 miljarder kronor? Och har ägaren stulit programmet?
Fortsättning följer för it-bolaget i Silicon Valley. Medan ägarna nobbar miljardanbud och rykten florerar om en börsnotering, hänger ett domstolsutslag över huvudet på grundaren, 23-årige Mark Zuckerberg. I förra veckan fick han svara på anklagelser i domstol om stöld av källkoder och affärsidé från sina studentpolare från Harvard-tiden. Anklagelserna kom redan 2004 men har legat i träda fram tills nu. Dom faller den 8 augusti.

Det handlar om mycket pengar.
Flera uppköpare har visat intresse för sajten. Yahoo har erbjudit 1,6 miljarder dollar men ägarna till Facebook har hittills nobbat alla anbud. I en artikel hävdar en av ägarna att de anser företaget vara värt 8 miljarder dollar, det vill säga närmare 56 miljarder kronor. Samma summa som hela Volvo Personvagnar har värderats till.

Många miljarder
Men digitala mötesplatser är här för att stanna och stora it-företag anser att de är värda mycket pengar. Det har de senaste årens uppköp visat.
Google köpte Youtube för 12 miljarder kronor. För två år sedan betalade mediemogulen Robert Murdoch 4,3 miljarder kronor för Myspace. Samma år såldes Skype till Ebay för 20 miljarder kronor.
Det handlar om att köpa en stor och regelbunden kundbas med kunskap om deras rutiner och intressen. Direktriktad reklam till användaren, en individuell marknadsföring.
Även om sajten inte drar in pengar finns ett stort finansiellt värde, anser företagen som köper.
- Det är mycket värt att ha regelbunden trafik och registrerade medlemmar. En annonsör på en nyhetssajt måste skjuta med hagelbössa för att nå dem man vill nå. På en nätverkssajt vet annonsören hur gamla medlemmarna är och vad de har för intressen. I stället för tio annonser på sidan ser du kanske men den träffar mitt i prick, säger Rickard Ericsson, grundare till Lunarstorm.

Storm i ett vattenglas
En av de snabbast växande sajterna är just Facebook, och grundades för fyra år sedan. Från början var den endast för Harvardstudenter men är nu öppen för alla.
Enligt företagets egna uppgifter har Facebook 30 miljoner medlemmar. Enligt företaget Alexa som för statistik över den dagliga trafiken på internet är
Facebook en av världens tio mest besökta sajter, och Sverige tillhör de tio länderna med flest medlemmar. Facebook är i dag världens näst största nätverkssajt, efter Myspace.
Urban Ekelund är analyschef på Redeye AB.

- Facebook växer fort och har blivit stort på bara något år. Stora internetsajter blir en maktfaktor på olika sätt. Communities där medlemmarnas profil är så tydlig som på Facebook blir attraktiva för allt fler annonsörer. Men det är svårt att göra en värdering av företaget eftersom de inte har visat något prospekt och eftersom företaget har vuxit så snabbt, säger han.
Rickard Ericsson anser att hysterin kring Facebook är en storm i ett vattenglas för Sverige.
- Lunarstorm är fortfarande störst i Sverige. Facebook och Myspace ligger efter både i funktionalitet och kulturellt. Lunarstorm kom 1996 och Facebook kom sju år senare, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.