Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Facebooks vd Mark Zuckerberg, vid utfrågningen gällande hur användares data använts i amerikanska valkampanjen. Bild: Andrew Harnik

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Facebook på PR-offensiv i världens tidningar

Facebook går på PR-offensiven. Förra året präglades av skandaler kring informationsläckor. Företagets grundare och vd, Mark Zuckerberg, gick på fredagen ut i en debattartikel i tidningar världen över med ett försvarstal för Facebooks affärsmodell.
– Det här är ett trovärdighetsproblem som de sakta men säkert hamnat i, säger Marie Grusell, forskare på Göteborgs universitet.

2018 var ett intensivt år för Mark Zuckerberg. Efter Cambridge Analytica-skandalen, då det avslöjades att information som samlats in om användare genom Facebookappar hade sålts till Donald Trumps presidentvalskampanj, har han frågats ut av både amerikanska senaten och EU-parlamentet. Andra företrädare för Facebook har kallats till utfrågningar gällande företagets roll i spridning av desinformation på nätet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

På fredagen publicerade flera av världens tidningar, däribland Wall Street Journal och svenska Expressen, en debattartikel signerad Mark Zuckerberg. Där tillbakavisar han påståendet att Facebook skulle sälja data om sina användare, och menar att affärsmodellen är komplex.

"Kan kännas långt från transparent"

"Den här affärsmodellen kan kännas långt från transparent och vi har alla en inneboende misstro mot system som vi inte förstår.

Ibland betyder det här att människor antar att vi gör saker som vi inte gör. Till exempel säljer vi inte människors data även om det ofta rapporteras att vi gör det. I själva verket skulle försäljning av människors information till annonsörer vara kontraproduktivt för våra affärsintressen eftersom det skulle reducera det unika värdet av våra tjänster för annonsörerna. Vi har starka incitament att skydda människors information från att bli tillgänglig för någon annan", skriver Zuckerberg bland annat.

Marie Grusell, doktor vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet, tror att Facebook kommer få jobba för att återskapa förtroendet under lång tid framöver.

– Det har varit många läckor där användares uppgifter kommit ut. Det är det som skadar dem mest. Många av de här läckorna har de vetat om, men varit tysta om tills det kommit upp till ytan. Det här är ett trovärdighetsproblem som de sakta men säkert hamnat i, säger hon.

Zuckerberg tar också upp frågan om polariserande material och desinformation som sprids på sajten. Han menar att det inte finns något incitament att lyfta fram sådant material, eftersom det inte är vad användarna vill ha.

Gamla problem, nya plattformar

– Jag vet att de jobbar väldigt hårt med att det inför val ska försvinna fake news och troll. De vet att det är något som skadar dem. Men att det kommer troll, det är inget nytt. Den digitala plattformen har bara gjort det lättare att sprida. Det är gamla problem på nya plattformar, säger Marie Grusell.

– Hur duktiga de än är på att leta upp den här typen av information så kommer människan alltid vara ett steg före. Så har det varit i alla sammanhang, stängs en dörr försöker man öppna en annan.

Mark Zuckerberg medger att företaget samlar data om användare för att kunna sälja riktade annonser, en livsviktig del i affärsmodellen, men säger också att det är viktigt med transparens och valmöjligheter för användarna.

"Det finns över 90 miljoner småföretag på Facebook och de utgör en stor del av vår verksamhet. De flesta har inte råd att betala för tv-annonser eller annonstavlor men har nu möjlighet att använda samma verktyg som tidigare endast var tillgängliga för stora företag", skriver Zuckerberg.

Debattartikeln riktar sig mot användarna, men den verkliga måltavlan kan lika gärna vara investerare, tror Grusell.

– Att hålla uppe förtroendet handlar om pengar, att gå med vinst. Då behöver man ha användarnas förtroende, men kanske framför allt investerarnas. Det kanske inte riktar sig mot användarna, utan mot de som köper aktier. Att göra dem trygga, det är de som är de viktiga för Facebook.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.