Facebooks användare ska få bättre kontroll över sitt material.
Facebooks användare ska få bättre kontroll över sitt material.

Facebook lovar bot och bättring

Facebooks användare ska få bättre kontroll över sitt material. Det lovar nu bolaget som en av flera åtgärder efter skandalen kring det politiska konsultföretaget Cambridge Analytica.

ANNONS
|

Den sociala mediejätten aviserar i ett blogginlägg flera olika förändringar. Uppdateringarna går att grovt dela upp under tre olika kategorier, skriver BBC:

En förenklad användarmeny när Facebook används exempelvis i telefonen. I stället för som nu när inställningarna är spridda på olika menyer ska dessa samlas och finnas mera lättillgängliga.

En genväg vad gäller säkerhets-, reklam- och integritetsfrågor. Användare ska bland annat kunna få förstärkt skydd och kontrollera vilken information som Facebook använder när det gäller att distribuera reklam till sina användare.

Sålt till Trump

Verktyg för att hitta, ladda ned och radera Facebookinformation.

ANNONS

"Vi har hört högt och tydligt att när det gäller sekretessinställningar är de alltför svåra att hitta och vi måste göra mer för att hålla människor informerade", skriver bolagsrepresentanter i ett uttalande.

Facebookaktien har störtdykt 18 procent sedan 16 mars när det avslöjades att företaget Cambridge Analytica kommit över information om upp till 50 miljoner användare. Företaget har i sin tur sålt tjänster till Donald Trumps presidentvalskampanj 2016.

Kursen stiger

Händelserna utreds i både USA och i Storbritannien. Men Facebooks grundare och vd, Mark Zuckerberg, har vägrat att svara på frågor av brittiska parlamentariker om skandalen – något som besvarats med bestörta och uppretade kommentarer från ansvariga parlamentariker.

Offentliggörandet av de nya åtgärderna tycks ha fått en marginell effekt på aktiekursen. När handeln på New York-börsen stängde på onsdagen hade Facebook stigit med 0,5 procent.

TT

Bakgrund: Cambridge Analytica

Cambridge Analytica är ett amerikanskt dotterbolag till brittiska Strategic Communication Laboratories (SCL).

Företaget har sparat ner personlig information om cirka 50 miljoner amerikanska Facebookanvändare utan att dessa vet om det via en speciell app.

Cambridge Analytica lade 2014 också in långtgående frågor om Rysslands president Vladimir Putin i opinionsundersökningar till amerikanska fokusgrupper. Det handlade om allt från Putins popularitet till rysk expansionism.

Enligt USA:s federala valkommission anlitade Trumpkampanjen Cambridge Analytica i juni 2016 och betalade över 6,2 miljoner dollar (motsvarande nära 51 miljoner kronor) för dess tjänster.

Enligt flera dokument hade företaget 2014 och 2015 minst tre möten med höga företrädare för den ryska oljejätten Lukoil, i Storbritannien och i Turkiet. Enligt två tidigare SCL-anställda var ryssarna mycket intresserade av hur data användes för att påverka amerikanska väljare, rapporterar New York Times.

Den brittiska datainspektionen utreder Cambridge Analytica och Facebookchefen Mark Zuckerberg har kallats till förhör i den amerikanska kongressen.

Facebook, vars aktie tappat kraftigt i värde på grund av händelsen, har bett om ursäkt för att informationen inte skyddats och lovat att sätta in åtgärder.

Källor: Channel 4 News, The New York Times, The Guardian

ANNONS