Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Facebooks nya arbetsförmedling är främst en tjänst riktad mot små och medelstora företag, hävdar Mårten Barkman på Facebook.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Facebook blir arbetsförmedlare

Facebook satsar på platsannonser och tar upp kampen med Arbetsförmedlingen, dagstidningarna och flera digitala aktörer som till exempel Blocket.

Facebook Jobs startade i USA förra året och den närmaste tiden ska tjänsten finnas i ytterligare 40 länder. Om man bara ser på antalet jobb som är sökbara via Facebook i Sverige, närmare bestämt 16 varav de flesta vid Facebooks datacenter i Luleå, så finns det ingen anledning för konkurrenterna att kasta in handsken i dagsläget. Men å andra sidan, när 74 procent av de svenska internetanvändarna har Facebook så är det en svårslagen kundbas.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Svårt rekrytera

Mårten Barkman är stationerad i Dublin och ansvarar för Facebooks kontakter med små och medelstora företag.

- De absolut flesta av de sex miljoner företag som annonserar på Facebook är små eller medelstora. 90 procent av företagen inom OECD är av de storlekarna och där skapas 60 procent av alla nya jobb. Det jag hör när jag träffar den här typen av företag är att de har svårt att rekrytera människor, framför allt i Sverige som har god ekonomi och arbetsmarknad.

- Redan i dag ser vi att jobbsökande och företag kopplas ihop på vår plattform och det vi gör nu är att underlätta de mötena ytterligare, fortsätter han.

Rätt flöden kostar

Det kommer att vara gratis att lägga ut en jobbannons på Facebook, men vill man vara säker på att hamna i rätt nyhetsflöden genom att använda bolagets välkända algoritmer så kostar det pengar.

- I de lägena kan vi rikta mot relevanta områden, mot människor med rätt utbildning och jobbakgrund. Det enda man som företag behöver är en sida på Facebook.

Facebook har kritiserats hårt det senaste året för spridningen av falska nyheter och för att för att ge utrymme åt allehanda extremister. Det har fläckat bilden av bolaget som alltid försökt ge intrycket av att man skiljer sig från andra kommersiella företag genom att vara lite mer i allmänhetens tjänst. Så även den här gången när det kommer till konkurrensen med Arbetsförmedlingen och de stora svenska mediehusen.

- Det är säkert så att vi kommer att konkurrera med vissa aktörer, men vår mission är att hjälpa små företag att växa och vara den bästa investeringen i både tid och pengar, säger Mårten Barkman.