Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Sociala medier-jätten Facebook är i blåsväder – igen. Arkivbild.

Facebook bekräftar pr-attack mot Soros

Facebook bekräftar att en pr-byrå anlitats för att angripa kritiker. Den avgående kommunikationschefen Elliot Schrage medger att byrån specifikt fick i uppdrag att attackera miljardären och filantropen George Soros.

George Soros – som är en vanlig politisk måltavla för den yttersta högern och antisemitiska konspirationsteoretiker – kallade i ett tal i januari Facebook för ett "hot mot samhället".

Elliot Schrage skriver i ett blogginlägg att uttalandet blev startskottet för en granskning av den ungerskfödde miljardären. Facebook ville att den republikanskflaggade pr-byrån Definers skulle undersöka om det låg finansiella motiv bakom George Soros kritik.

"Definers efterforskade detta genom offentlig information", skriver han.

Tvivelaktiga metoder

Byrån fick också i uppdrag att granska organisationen "Freedom from Facebook" för att kartlägga grupperna bakom den.

"De fann att George Soros finansierade flera av sammanslutningens medlemmar", skriver Elliot Schrage och förklarar att information om att det inte var en spontan gräsrotsrörelse skulle sammanställas och spridas i media.

Blogginlägget kommer efter att New York Times i förra veckan avslöjat att Facebook använt tvivelaktiga metoder för att komma åt kritiker, till exempel genom att anklaga dem för antisemitism.

Förnekar falska nyheter

Elliot Schrage skriver vidare att Definers hjälpte till att gräva fram uppgifter även om andra kritiker som kommit med "ohederliga påståenden" om Facebook. Men han förnekar att företaget bett byrån att skapa eller sprida falska nyheter. Han påpekar att Facebooks jurister kommer att fortsätta utvärdera samarbetet med Definers.

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg skriver i en kommentar att avsikten aldrig varit att sprida något som kan tolkas som antisemitism mot George Soros.

Enligt Elliot Schrage anlitades Definers och andra pr-byråer 2017 för att ett pressat Facebook skulle kunna hantera konkurrenternas krav på ökad reglering av tjänsten. Uppgifterna om ryska påverkanskampanjer mot Facebook den hösten gjorde situationen akut.