Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

- Den psykologiska tröskeln är hög för att byta bank, säger Henrik Nyman på Svenskt kvalitetsindex.

Förtroendet för bankerna lågt

I takt med att personlig service minskar, får medierapporteringen allt större inflytande över kunders förtroende för banker. Men benägenheten att byta bank är liten.

Få samhällsinstitutioner får så lågt förtroende av allmänheten som banker. Det är bara EU-kommissionen, vissa medier och de politiska partierna som färre har förtroende för än för bankerna enligt Sifo. Medieskandalerna har dessutom en växande betydelse.

– Mot bakgrund av att svenska storbanker träffar sina kunder allt mer sällan, blir kunden allt mer styrd av den bild som presenteras i svenska dagstidningar, på nätet och bland vänner, säger Henrik Nyman som är specialist inom bank och finans på Svenskt kvalitetsindex.

Det är knappast en bild som storbankerna gynnas av. Röken har ännu inte skingrats sedan Swedbankchefen Michael Wolf fick sparken, medan styrelseordföranden Anders Sundström inte lär bli omvald. Redan nystas en ny skandal kring Nordea och med kopplingar till skatteparadis upp. Innan dess lyckades Handelsbanken reta upp kunder genom att dra ner på kontanthanteringen ytterligare och chockhöja kortpriser. Men negativa skriverier till trots, är kunderna obenägna att byta bank.

– Den psykologiska tröskeln är hög för att byta. Däremot kan vi se att allt fler bli delkunder i andra banker i takt med att förtroendet sjunker, säger Henrik Nyman.

Kicki Westerståhl är chef för Konsumenternas bank- och finansbyrå. Hon påpekar att interna och moraliska skandaler kring banker egentligen inte påverkar kundernas tillvaro nämnvärt.

– Medieskriverierna kan uppröra och påverka förtroendet, men för en konsument påverkas inte avtalen. Vi tycker att man ska ha is i magen och tänka på det innan man börjar fundera på att byta bank, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.