Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Volvos XC60 är bolagets mest efterfrågade modell. Bild: Jonas Lindstedt

Försäljningsfest för Volvo Cars

Fordonstillverkaren Volvo Cars fortsätter att sälja fler bilar världen över. I oktober ökade försäljningen med närmare 14 procent jämfört med förra året.

Under oktober fick Volvo Cars 60 959 stycken nya kunder, det är en ökning med 13,9 procent jämfört med oktoberförsäljningen i fjol. Tillskottet i kunder skedde över hela världen, såväl på den kinesiska som den europeiska och amerikanska marknaden, meddelar Volvo Cars i ett pressmeddelande.

Stort sug på Volvo-suvar

Skälet bakom den tvåsiffriga försäljningstillväxten uppger bolaget vara den fortsatt starka efterfrågan för Volvo Cars suv-modeller XC60, XC40 och XC90.

Sammantaget har Volvo Cars sålt 568 663 bilar i år, en ökning med drygt 8 procent jämfört med samma period i fjol. Inräknat oktober är det den kinesiska marknaden som drar det största lasset, där ökade antalet sålda bilar med 15 procent. Därefter följer Europa med försäljningstillväxt på 6,4 procent under årets tio första månader. I Nordamerika steg antalet sålda bilar mellan januari och utgången av oktober med 6,1 procent, skriver fordonstillverkaren i pressmeddelandet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.