Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Företag behöver sociala medier

När alla företag vill synas i sociala medier behövs en genomtänkt strategi för att nå ut, säger Ida Nilsson, ansvarig för sociala medier på reklambyrån Valentin och Byhr.

Vad gör du på dagarna?

- Jag försöker förstå trender och lotsa företag åt rätt håll när de tar fram sin digitala identitet. Jag har en ständig dialog med de största bloggarna i Sverige och kollar vad som är på gång och förser dem med produkter som de kan vilja skriva om. Jag har hand om allt som rör PR och marknadsföring i sociala medier helt enkelt.

Du var inblandad i Sveriges största Facebookstudie. Vilka var de viktigaste fynden och varför fick ni så mycket kritik?

- I media blev det fokus på att de som la mer tid på Facebook kände lägre generell lycka i livet. Vi fick en hel del kritik för vårt urval, och det är självklart tråkigt. Men vi är trygga i vårt resultat. De här sambanden har man hittat i både senare och tidigare studier. Det man inte kan veta är vad som är hönan och ägget. Blir man olycklig av att vara mycket på Facebook eller går man in där ofta om man är olycklig, för att det är ett ställe där man får mycket bekräftelse? Fast det intressantaste fyndet kanske egentligen var att vi lägger så mycket tid på Facebook. Kvinnorna i vår studie la i snitt 81 minuter om dagen – det är en hel långfilm!

Varför tror du att vi är så torsk på Facebook?

- Personligen älskar jag Facebook. Det har utvecklats till ett nav som vi har allt annat kopplat till. Många har hela sin identitet på Facebook och söker väldigt mycket av sin information där. Det kan företag använda sig av.

Finns det inte en risk att det roliga med sociala medier försvinner om alla företag ska vara där och fylla dem med reklam?

- Man ska absolut inte se sociala medier som en plattform där man kan lägga sin vanliga marknadsföring. Det viktigaste för ett företag är att lyssna på sina kunder och social kompetens är minst lika viktigt på sociala medier som i verkligheten. I dag är vi mycket mindre mottagliga för reklambudskap. Därför gäller det att skippa säljsnacket och ge läsarna något som de faktiskt vill ta del av. Det finns massor av exempel på företagskampanjer som har fått jättestor spridning för att människor helt frivilligt velat dela med sig av dem till sina vänner. Väldigt många har också enligt undersökningar köpt något som de läst om på en blogg. Företag finns på sociala medier vare sig de vill det eller inte eftersom människor pratar om dem. Då vill de såklart kunna vara med och påverka vad som sägs.

Företagssidor på till exempel Facebook blir lätt forum för missnöjda kunder, hur ser du på det?

- Många pratar om det som om det skulle vara en risk för företagen, och det är klart att konsumentmakten har ökat i och med att klagomål kan få väldigt stor spridning. Men det företag verkligen borde ta fasta på är ju att man får vara med och tjuvlyssna på allt det här snacket som tidigare bara spreds från mun till mun. Det är ju ett fantastiskt tillfälle att ta in kunderna i sin produktutveckling. Men det finns fortfarande exempel på företag som slutar svara när de får kritik. Det är ingen helt lyckad kriskommunikation.

Måste ett företag finnas i sociala medier?

- Ja, det skulle jag säga. Utvecklingen med att vi digitaliserar våra liv kommer inte att stanna av så att helt strunta i sociala medier fungerar inte. Finns man inte där så finns man inte alls.

Din ekonomi i det nya ekonomiska läget

Elen, maten, bränslet och bolånet – allt väntas bli betydligt dyrare. GP Fokus är Göteborgs-Postens specialbevakning av det nya ekonomiska läget.

Du hittar alltid de viktigaste nyheterna, guiderna och reportagen på:

GP Fokus | Din Ekonomi