Med hjälp av gps och sensorer läser den självstyrda sopbilen in miljön omkring sig.
Med hjälp av gps och sensorer läser den självstyrda sopbilen in miljön omkring sig.

Förarlös sopbil testas i Göteborg

ANNONS
|

Den självstyrda sopbilen visas i juni upp i Hisings Backa i Göteborg. Men tekniken behövs över hela landet, enligt Hans Zackrisson, utvecklingschef på Renova Miljö.

- Det här är intressant för alla Sveriges kommuner. För vi har problem med trånga vägar, stora bilar och inga vändplatser, säger han.

Med hjälp av gps och sensorer läser lastbilen av området och miljön. I ett videoklipp från Volvo visas hur en studsande boll får den backande lastbilen att stanna direkt.

ANNONS

Inga jobb i fara

En mer teknisk sophantering utan förare betyder inte nödvändigtvis att några jobb är i fara, enligt Hans Zackrisson.

- Vi har många områden där vi kör med enmansbetjänade fordon redan i dag, säger han.

Men den självstyrande bilen gör sophanteringen mer effektiv eftersom renhållningsarbetaren inte behöver springa fram och tillbaka till hytten. Det minskar också risken för arbetsskador, enligt Hans Zackrisson.

- Att småspringa fram och tillbaka och sedan hoppa ur hytten, det ger stora belastningar på till exempel knän, säger han.

När det gäller personbilar och autostyrning bedriver nu flertalet stora biltillverkare olika projekt.

Volvo Cars och Autoliv meddelade nyligen att man dragit igång verksamheten med utvecklingsbolaget Zenuity som ska utveckla förarassisterande teknik och system för självkörande bilar. När det handlar om självkörande bilar och var de olika biltillverkarna befinner sig i utvecklingen, brukar det redovisas i fem olika steg.

ANNONS

Nå målet 2021

Volvo Cars har ett uttalat mål att nå nivå 4 före 2021, vilket betyder att föraren kan syssla med vad som helst och att bilen stannar om det uppstår problem.

På den sista nivån, nivå 5 blir föraren helt överflödig men den tekniken väntas inte komma på bred front förrän 2025.

TT

Fakta: Självstyrande fordon

Projektet är ett samarbete mellan Volvokoncernen och Renova, som är Västsveriges kommunägda miljöföretag.

Den självkörande sopbilen har ett sensorsystem för kartläggning, positionering och avkänning av området.

Samma teknik används till stor del i en självkörande lastbil för gruvdrift som testas i Kristinebergsgruvan i Lycksele.

Källa: Volvo.

ANNONS