Förhandlingarna mellan pilotfacket och arbetsgivarparten Transportföretagen har precis börjat och parterna verkar redan ha kommit på kraftig kollisionskurs.
- Det som oroar mig är de extrema yrkandena, säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Transportföretagen.
Slår ifrån sig
Men arbetsgivarnas siffror är ingenting som Wilhelm Tersmeden, ordförande för Svensk Pilotförenings SAS-sektion, känner igen sig i. Det låter inte klokt, anser Tersmeden, som inte förstår varifrån arbetsgivarna har fått de siffrorna ifrån. Han vill dock inte kommentera innehållet i kraven närmare.
- Vi hade kommit överens om att inte kommentera, säger Tersmeden.
Piloternas lönekrav skulle innebära en kostnadsökning om 20–25 procent. Ovanpå det kommer bland annat fem dagars kortare arbetstid per år, enligt Torbjörn Granevärn,
- Der betyder jobba mindre för samma lön, säger han.
93 000 i månaden
Sammantaget värderar han att piloternas krav innebär kostnadsökningar för SAS på närmare 45 procent.
- Och jag har inte hört hur detta ska finansieras, säger Granevärn som ändå hoppas på ett lugnare förhandlingsläge.
På övriga arbetsmarknaden ligger löneökningarna i avtal kring två procent.
Enligt Transportföretagen ligger snittlönen för en SAS-pilot inklusive lönetillägg och traktamente på 93 000 kronor i månaden.
Pilotföreningen vill inte kommentera några siffror alls i nuläget.
- Jag tycker det är oprofessionellt att gå ut första dagen och kommentera förhandlingarna, säger Wilhelm Tersmeden.