Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bonnier News och Anmedia köper Mittmedia som äger 28 dagstidningar i Mellansverige.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Expert: Mångfalden i medierna kan minska

Bonnier News och norska Amedia köper krisdrabbade Mittmedia, som äger 28 tidningar runt om i Sverige. Men affären innebär en risk för maktkoncentration och minskad mångfald, varnar medieforskare.

Bonnier kommer att äga 80 procent och Amedia 20 procent av Mittmedia.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vi har en grundmurad tro på unik journalistik som gör skillnad och som berör. Vi tycker att den är viktig och vi är övertygade om att det långsiktigt är en bra affär, säger Anders Eriksson, vd för Bonnier News.

TT: Ni ska satsa digitalt, betyder det en risk för att ni lägger ned papperstidningar?

- Nej. Inte i grunden. Vi har som en del i vår strategi att behålla papperstidningen. Vi ser att det är delvis olika målgrupper och vill upprätthålla printmodellen.

TT: I ert pressmeddelande skriver ni om utvecklingspotential, var finns den?

- Det handlar om att komma ännu närmare läsarna, och om att koppla det lokala till det nationella, till exempel genom att erbjuda prenumerationer på en nationell tidning tillsammans med den lokala, säger Anders Eriksson.

Minskad mångfald

Gunnar Nygren, professor och journalistikforskare vid Södertörns högskola, säger att det är bra att tidningarna inte hamnade hos ett börsnoterat företag med vinstkrav. Samtidigt har han farhågor.

- Det finns en risk i att Bonnier, som inte har något bra rykte vad gäller lokaltidningsjournalistik, minskar mångfalden i innehållet.

Men om norska Amedia, som har en relativt stark ställning i Norge som lokaltidningsdrivare, kan kliva in aktivt så skulle det kunna balansera upp, tror han.

Samtidigt blir det en enorm maktkoncentration på Bonnier och till Stockholm.

- Den svenska mediestrukturen har byggt på starka lokala och regionala medier. Nu förflyttas makten snabbt från det regionala till Stockholm, säger Nygren.

"Försiktigt positiv"

Journalistförbundets Mittmediaklubb har oroat sig för att det kanske inte skulle bli någon affär alls – och beskedet innebär därför en stor lättnad, säger ordföranden Johanna Hejdenberg, som arbetar på Arbetarbladet i Gävle.

Margaretha Levin, ordförande för Promediaklubben som organiserar journalister i södra delen av Mittmedia, är glad att det blev en affär.

- Jag är försiktigt positiv och tror att det kan bli bra med Bonnier som är ett långsiktigt och erfaren publicistiskt företag. Även om det är för tidigt att säga vad det här kommer att innebära för oss.

Jan Spångberg, klubbordförande på Expressen, kallar beskedet "spännande, men också lite oroligt".

- Att Bonnierledningen vill satsa på journalistiken är fantastiskt bra och uppmuntrande, men det som är en oro är naturligtvis hela den kris som medierna går igenom nu. Just nu är det här en förlustaffär, så det gäller att få det att gå runt och få en vändning på Mittmedia.

Stora förluster

Mittmediakoncernen gjorde 2017 en förlust på 189 miljoner kronor. Samtidigt föll intäkterna med drygt 200 miljoner kronor till drygt två miljarder kronor, jämfört med året innan, enligt årsredovisningen för Mittmedia Förvaltnings AB.

Den stora smällen var nedskrivningar av goodwill, det vill säga värdet på tillgångarna har minskat rejält. Det har sedan dess talats om att Mittmedia skulle behöva göra ännu större nedskrivningar, vilket allvarligt skulle påverka koncernens finanser.