Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Europas största roro-fartyg i hamnen: "Det är stort"

Ett av de största roro-fartygen i världen har anlänt till Göteborgs hamn. Kinabygget är en del av företaget DFDS utveckling av rutten mellan Göteborg och belgiska Gent. Det har pratats om fartyget i nästan två år och förväntningarna bland hamnarbetarna var stora när GP var på plats för att prata med företagets vd om hur han ser på världens handelsutveckling.

Ett tjugotal arbetare står samlade på kajen. Axlar spänner sig i kylan och då och då bryts ljudet av småprat av en skrattsalva. En bil kör in och parkerar och när passagerarna kliver ut och börjar hälsa är det uppenbart att det är flera här som inte setts på länge. En efter en vänds blickarna tillbaka mot fartyget som sakta glider mot dem. En av världens största roro-fartyg, Hollandia, avslutar sin jungfruresa i Göteborgs hamn.

– Det är första gången på femton år vi får in ett helt nyproducerat fartyg här. Så det är klart att det är stort, säger Fredrik Olofson som kommit för att se fartygets entré.

Rep kastas av och flera män börjar springa fram och tillbaka för att surra fast dem i de stora järnklumparna som kantrar kajen. Nästan 240 meter långt, över 30 meter brett. Fartyget är det tredje som byggts på beställning av företaget DFDS. Det första gick till Istanbul, det andra till Italien. Bland grupperna av människor går vd:n, Morgan Olausson runt och skakar händer. En man följer efter med två papplådor i famnen, "marsipantårta" står det på dem. Det har pratats om fartyget i nästan två år och det är många som ska fira att det anlänt.

– Beställningen av fartyget är en del av en framtida trettioårsplan, säger Olausson efter att vi gått in i det stora utrymmet som snart kommer fyllas med trailers och nyproducerade personbilar. Trots fartygets storlek så kommer inte besättningsantalet bli fler än 17 personer. Hollandia ska trafikera rutten från Göteborg till Gent i Belgien två gånger i veckan, och främst lasta från Volvos fabriker. Han fortsätter med att berätta hur tillverkningen av fartyget följer en världslig trend.

– Allting växer! Oavsett bransch.

– Även fast den börjat att mattas av så har vi har haft en uppåtgående trend under flera år. Samtidigt kan ingen säga vad som kommer hända nästa år, säger Morgan Olausson.

Han får medhåll av hamnutvecklingschefen Arvid Guthed.

– Vi har varit den största hamnen i norden sen, ah, sen den där byggdes. Han pekar ut mot Älvsborgs fästning i hamninloppet och fortsätter.

– Fartyg som detta är bevis på en pågående trend här i hamnen. Vi växer.

En av fartygets kaptener, Robin Gustafsson. Bild: Anders Ylander

"Osäkerhet är det värsta för människan"

Morgan Olausson har en positiv syn på framtiden även om det finns orosmoln. Ingen har undgått brexits påverkan, säger han.

– Sen Trump på det! Det påverkar hela marknaden. Folk blir oroliga och det påverkar såklart beställningsvolymerna.

Han tystnar ett tag. Sen lutar han sig fram och trycker fingret mot bordet.

– Osäkerhet är det värsta för människan, det skapar gissningar som sen blir till rykten.

Hur påverkas ni av brexit?

– Vi har 60 fartyg i trafik, väldigt många av dem går till och från England. Vi undrar ju såklart över det praktiska. Små förändringar har stora effekter.

Vid dörren går ofta besättningsmän förbi. Det pratas både danska och svenska. Olausson lutar sig aldrig tillbaka i stolen igen, utan fortsätter istället med att säga att när det blir det mörkt på ett ställe, så brukar det bli ljusare på ett annat. Man anpassar arbetet.

– Jag tror nästan att vi håller på att prata upp en katastrof. Marknaden speglar definitivt inte samtalsklimatet. Man undrar, vad gäller krisen egentligen?

Fakta: Hollandia

Fartyget lastkapacitet motsvarar lastbilstrailrar i 6,7 km landsmeter.

Sammanlagt kan det lastas på 450 trailrar.

Det är 237,4 meter långt och 33 meter brett, vilket gör det till ett av världens största.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.