Det är Blondinbella (Isabella Löwengrip) och Kissie (Alexandra Nilsson) som granskas för misstänkt smygreklam. Båda skriver om bland annat mode och skönhet för en ung kvinnlig läsekrets. Blondinbella lockar enligt egen uppgift 350 000 läsare i veckan medan Kissie säger sig ha fler än 120 000 per dag.
I förra månaden berättade Kissie om ett företag som köper upp begagnade mobiler. "Jag har äntligen hittat en sida där man kan få pengar tillbaka om man lämnar in sina mobiltelefoner", rapporterade hon. Men det var inte hela sanningen: företaget hade betalat 45 000 kronor för blogginlägget.
Längst ner under tre bilder stod det "Inlägget är i samarbete med", utan fortsättning. Det var den enda annonsmärkningen när texten publicerades.
En dryg månad tidigare slog Blondinbella på trumman för en pensionstjänst på nätet. "Jag skulle vilja säga att detta är ett väldigt bra verktyg", fick läsarna veta. Sist stod upplysningen "I samarbete med Kollektiva fondval" vilket betydde att det var reklam.
Det finns många texter av samma typ på båda bloggarna. Men det är dessa två som Konsumentverket har slagit ner på och som har lett till så kallade tillsynsärenden. Problemet är inte att inläggen är annonser utan att det inte framgår ordentligt.
- Det verkar röra sig om bristande reklamidentifiering. Det är svårt att se skillnad på redaktionellt innehåll och reklam, säger Axel Frick, juristen som driver ärendet mot Kissie.
I första hand vill Konsumentverket att skribenterna ska bättra sig frivilligt och tydligt berätta vilka texter som är reklam. Det ska framgå genast och även vid en flyktig läsning I sista hand kan det bli tal om rättsliga åtgärder – förbudsföreläggande eller stämning.
Sedan något halvår pågår en offensiv mot smygreklamen. Bloggare har kallats till informationsmöte, verket har gett ut en handledning om vad som är tillåtet och inte.
- Ofta är det barn som läser bloggarna och det gör att vi ser extra allvarligt på den här dolda marknadsföringen. Barn är en utsatt och extra skyddsvärd grupp. De har svårare att förhålla sig kritiskt till reklam och ännu svårare blir det om det inte ens framgår att det är reklam, säger vikarierande konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.
De som skriver är ofta också unga. Bör myndigheterna ha förståelse för att det kan bli övertramp?
- Vi tror att det många gånger beror på bristande kunskap om regelverket. Vi har tagit fram en vägledning just för att höja kunskapsnivån.
Vad vill du säga till de berörda?
- Till bloggarna vill jag säga att de har ett ansvar mot sina läsare. De är skyldiga att tala om att det här är marknadsföring, det här är något som jag får kompensation för.
- Till läsarna: kräv att era bloggare inte vilseleder er utan talar om att det här är sådant som vi får betalt för att säga.
Konsumentredaktionen har sökt Alexandra Nilsson per mejl och Isabella Löwengrip via mejl och telefon. Nilsson har inte svarat, Löwengrip hälsar genom en medarbetare att hon inte vill bli intervjuad.
Alexandra Nilsson hade på tisdag förmiddag stund inte heller svarat Konsumentverket. Hon uppger i ett mejl den 8 april att hon inte fick verkets första skrivelse.
Löwengrip har låtit sin advokat besvara verkets brev. Denne hävdar att det omstridda inlägget följer reglerna.
Båda bloggarna har lagt till en ny annonsmärkning på de omstridda texterna. Nu står det "Sponsored post" överst. Nilsson har även petat in företagsnamnet efter texten "Inlägget är i samarbete med".
Samtidigt har båda kvar ett stort antal sponsrade inlägg med märkning enbart längst ned. De gör reklam för bland annat hundfoder, smink, ljudböcker och ett webbhotell.
Kissies blogg har tidigare granskats av Konsumentverket 2012. Blondinbella utreddes 2008 och 2009. De ärendena lades ned.
Din ekonomi i det nya ekonomiska läget
Elen, maten, bränslet och bolånet – allt väntas bli betydligt dyrare. GP Fokus är Göteborgs-Postens specialbevakning av det nya ekonomiska läget.
Du hittar alltid de viktigaste nyheterna, guiderna och reportagen på: