Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Essity Falkenberg

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Essitys resultat högre än väntat

Västsvenska Essity hade det tungt i fjol men redovisar en vinst och omsättning som var högre än väntat under fjärde kvartalet.
– Vi hade en stark avslutning på ett utmanande år, säger vd Magnus Groth.

Hygienföretaget Essity, med kontor i Mölndal, producerar kända varumärken som Tork, Libero, Tena och Libresse. Vinsten före skatt för fjärde kvartalet landade på 2 980 miljoner kronor för fjärde kvartalet i fjol. Motsvarande period 2017 var vinsten på 3 080 miljoner kronor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Omsättningen uppgick till drygt 31,1 miljarder kronor, jämfört med knappt 28,7 miljoner kronor ett år tidigare.

Den justerade rörelsemarginalen – omsättning i relation till resultat – uppgick den till 11,1 procent fjärde kvartalet att jämföra med 12,6 procent samma period förra året. För helåret såg koncernen också en minskning av marginalen.

Aktien tydligt uppåt

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en lägre vinst och det senaste resultatet var alltså bättre än väntat. Marknaden uppskattade delårsrapporten – aktien steg markant på Stockholmsbörsen på torsdagsmorgonen.

– Råvarukostnader och energipriser var fortsatt väldigt höga, men vi har sett positiva effekter av de åtgärder vi satt in – åtgärderna innefattar kostnadsbesparingar och prishöjningar, säger vd Magnus Groth.

– Effekterna av åtgärderna kom snabbare än vi hade tänkt oss. Vi började också se effekterna av det nya åtgärdsprogrammet under fjärde kvartalet, som kommer att ha en effekt på 900 miljoner kronor i slutet av detta år.

Det handlar om de besparingar som Essity lanserade i fjol med 1 000 färre tjänster varav 130 tjänster i Sverige på fyra orter, däribland Mölndal.

”Mölndal viktigt”

– Men när det gäller Mölndal, där vi har vår forskning och utveckling och utveckling av varumärkena, så vill jag betona att vi fortsätter att satsa på innovation vilket är viktigt för vår långsiktiga framgång.

– Vi satsar på färre men starkare innovationer. De innovationer vi utvecklar lanseras bredare coh på fler marknader på en gång. Och vi inriktar oss på att förbättra grundsortimentet.

Magnus Groth konstaterar samtidigt att råvarupriserna fortsatt kommer att vara höga under det första kvartalet i år, som dessutom säsongsmässigt brukar vara svagt.

– Konsekvensen blir att vi måste fortsätta med besparingar, effektiviseringar och prishöjningar.

Essity konstaterar också att man i sitt hållbarhetsarbete skriver under på de metoder som gör att man i hela bolagets värdekedja kommer att sikta på att minska utsläpp av växthusgaser så att Jorden inte värms upp mer än två garder.

När det gäller utdelningen föreslår styrelsen en utdelning på 5:75 kronor per aktie, en oförändrad nivå jämfört med ett år tidigare.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.