Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

För några år sedan gjorde dåvarande SCA, numer Essity stora investeringar i nya liner för toalett- och hushållspapper i Lilla Edet. Bild: Stefan Bennhage

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Essity ska spara – uppsägningar väntar

Hygienjätten Essity aviserar ett besparingsprogram på 800 miljoner kronor för att stärka bolagets ekonomi. Personalminskningar väntar framöver.

Hygien- och hälsobolaget Essity har under lång tid ökat försäljningen och lönsamheten, men har under 2018 drabbats av kraftigt stigande råvarukostnader för pappersmassa, oljebaserade råvaror och energi.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Essitys ledning har beslutat införa ett besparingsprogram på 800 miljoner kronor för att minska kostnaderna i koncernen. Nedskärningarna innebär också personalneddragningar framöver, minskade kostnader för projekt, konsulter och resor.

– Kraftigt stigande råvarukostnader och högre energipriser påverkar våra marginaler kortsiktigt. Vi genomför detta besparingsprogram för att öka lönsamheten och stärka vår konkurrenskraft. Samtidigt fortsätter vi att investera i innovation och våra starka varumärken, säger vd:n Magnus Groth i ett pressuttalande.

Företaget har tre fabriker i Västsverige, där man producerar blöjor, inkontinensprodukter, tvättlappar och mjukpapper, samt ett stort Mölndalskontor för produktutveckling, försäljning och marknadsföring. Över 1 800 personer arbetar inom Essity i regionen.

Om och hur dessa enheter kan komma att påverkas av personalneddragningar är inget Essitys ledning går in på i dag.

Den informationen kommer inte att offentliggöras före delårsrapporten den 29 oktober.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.