Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Trots dyrare råvaror och tuffare konkurrens gjorde Essity ett mycket lyckat första kvartal. Bild: Essity, Anders Wiklund

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Essity ökar vinsten och krigar på

Essity ökar vinsten före skatt till 2,3 miljarder kronor för första kvartalet mot 2,2 miljarder för samma period i fjol. Och blöjkriget med Pampers fortsätter. Som vanligt.

Hygienbolaget Essity med flera stora anläggningar i Göteborg och Västsverige fortsätter att gasa på och ökar både vinst och omsättning för första kvartalet 2018.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Omsättningen ökade med 10,9 procent till 28 miljarder kronor, jämfört med 25, 3 miljarder kronor ett år tidigare.

Detta till trots att det varit ett utmanande kvartal, med tuffare konkurrens på olika marknader och mycket högre kostnader för råvaror. Den globala högkonjunkturen pressar upp priserna på pappersmassa, oljebaserade plaster och returfiber som ingår Essitys produkter.

– Alla våra råvaror stiger i pris, och har gjort det under senaste året, men också under första kvartalet. Vi försöker kompensera för de stigande kostnaderna genom höjda priser på våra produkter, jobba med kostnadseffektiviseringar och innovativa produkter, säger Magnus Groth, vd för Essity.

Slut på bråk om tomma toarullen

En av de nya uppfinningarna Essity lanserar på de tyska och franska marknaderna i vår är toalettpappret Lotus Moltonel som saknar mittrullen som brukar bli städdiskussioner om.

Det är ännu oklart om den kommer hit.

– Vi får se hur det lyckas. Om det utvecklas väl i Europa, är det inte omöjligt på sikt, säger han.

Annars är det just i Sverige och Göteborg som Essity utvecklat några av bolagets absoluta storsäljare som Tork och inkontinensskyddet Tena, som omsätter 20 miljarder kronor årligen vardera.

– Det är roligt att de har blivit sådana globala jättar och de har båda ungefär 20 procents marknadsandel vardera, säger Magnus Groth.

Tuffare konkurrens

När det gäller framför allt inkontinensprodukterna har Essity börjar känna på en tuffare konkurrens inom vårdsektorn på den Nordamerikanska marknaden, medan försäljningen i butik har ökat.

– Konkurrensen har ökat en del de senaste åren och det har lett till en del prispress, men det senaste kvartalet hade vi en fin tillväxt på alla marknader. Och detta är förstås en framtidskategori, med en åldrande befolkning och fler kroniska sjukdomar som leder till inkontinens. Vi förstärker vår världsledande position med Tena, säger Magnus Groth.

Företaget har tre fabriker i Västsverige, där man producerar blöjor, inkontinensprodukter, tvättlappar och mjukpapper, samt ett stort Mölndalskontor för produktutveckling, försäljning och marknadsföring. Över 1 800 personer arbetar inom Essity i regionen.

Hur ser produktionen ut på hemmamarknaden?

– Den har utvecklats väldigt väl och vi investerar i anläggningarna i Falkenberg, Lilla Edet och i Mölnlycke. Där tillverkar vi ju Libero blöjor, Tork och andra specialprodukter och de utvecklas väldigt bra. Så vi investerar och växer.

Det närmste projektet som är på gång är att Essity ska byta ut skylten på sitt nya kontor i Mölndal. Det var förra sommaren som SCA delades till två noterade bolag – där Essity är det andra. Nu ska man få rätt företagsnamn och logga på skylten.

Blöjkriget fortsätter

Under årtionden har Pampers och Libero krigat om blöjförsäljningen och småbarnsföräldrarnas gunst.

– Den fighten fortsätter men det är vi som har den bästa utvecklingen och det har vi haft i många år. Jag tror att vi har runt 60 procent av marknadsandelen i Sverige och de flesta av de nordiska länderna. Så trots att varumärket Pampers är nästan lika stort som Essitykoncernen så håller vi stången med den produktutveckling som vi gör i Mölndal, säger Magnus Groth.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.