Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

På Startup Night på Park Lane pågår Startup Ping Pong, pingis för entreprenörer. Vem som helst som är intresserad av entreprenörskap kan vara med.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Entreprenören - den nya rockstjärnan

Starta eget-dagarna avlöser varandra samtidigt som politikerna strösslar med ord som entreprenörskap och innovation. I Göteborg öppnar snart ett entreprenörshus. Entreprenören har blivit vår tids rockstjärna. Hur blev det så här?

Musiken pumpar ur högtalarna. Två gigantiska lampor glittrar i taket, de liknar havsanemoner och sprider ett rödaktigt ljus i lokalen. I baren bjuds det på kalkonmackor. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vid pingisbordet pågår Startup Ping Pong, bollen klickar ihåligt när den träffar bordet.

En kille från Macforum är på plats, försöker få deltagarna att turas om att använda en smart klocka, pulsen ska mätas. Det blir lite fumligt när klockan ska byta bärare.

Andreas Rolén, 22 år och student på Chalmers Entreprenörsskola, står vid sidan av bordet och förklarar varför det behövs en särskild bordtennisliga för entreprenörer. 

– Vi tyckte att startup-världen i Göteborg var för sluten, att den behövde öppnas. Och då passar ju pingis perfekt. Vem som helst som är intresserad av entreprenörskap och startupscenen får vara med. 

Vi befinner oss på Startup Night på Park Lane, en kväll för ”inspiration, entreprenörssnack och nöje” som entreprenörstävlingen Venture Cup anordnar. I lokalen minglar unga drömmare som hoppas på att erövra världen med sina affärsidéer.  

Det märks att Andreas Rolén känner sig hemma här. Han säger att han älskar entreprenörskap, att få dra i gång och förverkliga nya idéer. 

– Jag känner att jag vill göra skillnad, att det jag gör ska ha en mening, och tror inte att jag skulle passa på ett storföretag. Eller ja, jag hade ju gärna jobbat på Google, men kanske inte på Volvo. Men gärna som CEO på en startup. 

Låt oss backa bandet 20 år. Bilden av småföretagaren var någon som körde eget på fickan, fifflade med avdrag och gnällde om för höga skatter. Entreprenör var ett ord som främst associerades med en byggubbe som utförde arbeten på entreprenad.

Sedan dess har denna bild genomgått en metamorfos.

Nu kallas det nystartade småföretaget startup och myllan av småföretag startup-scenen. Entreprenören har blivit en sorts superstjärna.

På senare år har initiativen för att uppmuntra entreprenörer fullkomligt exploderat. Starta eget-dagarna avlöser varandra, liksom entreprenörstävlingarna och inspirationsträffarna. Bara i Göteborgsregionen finns ett 30-tal aktörer som jobbar med nyföretagande på olika vis. Just nu jobbar Göteborgs stad med ett entreprenörshus som ska bli en samlingsplats för flera av dessa organisationer och som planeras att öppna nästa år. 

Entreprenörskap har också blivit populärkultur. I tv-serien Silicon Valley – vars tredje säsong kommer i vår – får tittaren följa Richard som kommit på en effektiv algoritm för att komprimera data. IT-jätten Hooli (en illa förtäckt parodi på Google) erbjuder tio miljoner dollar för algoritmen, men Richard tackar nej. I stället vidareutvecklar han idén med sina kompisar i det egna bolaget Pied Piper. 

2011 skrevs entreprenörskap in i läroplanen för skolan. Alla verkar älska en entreprenör. 

Karl Wennberg, professor i entreprenörskap vid Handelshögskolan i Stockholm, anser att den förändrade synen har sin grund i breda samhällsförändringar. Sverige har gått från att vara ett homogent samhälle, byggt på folkhemstanken och med ett tydligt storföretagarideal, till att bli mer diversifierat och individualistiskt.

Men ett viktigt trendbrott var IT-yran i slutet av 1990-talet. 

– Då började studenter på Handels och KTH hoppa av studierna, anställa ungdomar, bygga hemsidor och starta bolag som de satte på börsen.

Så kom IT-kraschen och flera av bolagen gick under. 

– Plötsligt hade du 10 000-tals hyfsat unga människor med erfarenhet – som medgrundare eller anställda – av att starta företag. 

Även om de första bolagen inte fungerade spred sig ett nytt sätt att tänka kring företagande och entreprenörskap.

– I dag går det att bygga den här typen av företag oändligt mycket lättare än för tio år sedan, både på grund av bättre teknik och att världen blivit mer globaliserad. 

Att bli entreprenör handlar inte bara om att vilja tjäna pengar. Långt ifrån. I stället för att engagera sig i politiska partier har entreprenörskapet för många unga blivit ett verktyg att försöka förändra samhället.

– Varför inte starta ett företag som kan bidra till att rädda miljön eller göra Sverige mer jämställt, i stället för att gå i demonstrationer eller engagera sig i organisationer? Social Ventures, företag där målet är att förändra världen, fanns inte för 20, 30 år sedan, säger Karl Wennberg.

Andreas Rolén, han med Startup Ping Pong, är ett bra exempel. Några veckor efter att vi setts på startup-kvällen på Park Lane sitter han och några klasskompisar på en reklambyrå på Södra Allégatan i ett virrvarr av mobiltelefoner, sladdar och laddare. De pillar, fixar med inställningar och sätter i simkort i telefonerna. Det känns som något slags julpyssel. 

– Det här är en del av Ventures Helping Refugees, ett projekt som några i vår klass dragit i gång och som hjälper nyanlända flyktingar. Vi har kopplat ihop oss med de organisationer som jobbar med flyktingar och hjälper till där det behövs, säger han.

Just det här projektet heter Refugee Phones och telefonerna på bordet ska delas ut till flyktingar.

Att engagera sig politiskt känns avlägset för Andreas Rolén. Men engagera sig, det vill han.

– För mig är det viktigt att det händer saker, att man inte bara sitter och planerar. Jag upplever att allt som har med politik att göra går så långsamt, det hade nog inte passat mig. Då är det här bättre.

Historien om att starta företag och att vara entreprenör följer ofta en tydlig dramaturgi, inte sällan ser den ut ungefär så här: Företaget startas i något slags garage (Apple, Google, Amazon) eller i ett sunkigt pizzakartongbelamrat studentrum (Facebook). Det är absolut ingen nackdel att ha hoppat av universitet (Steve Jobs), för att satsa på sin vision. Entreprenören sliter dag och natt och efter några smärre felsteg erövrar han (för det är nästan alltid en man) världen, eller lyckas i alla fall tjäna lite pengar. 

Det är svårt att överskatta Silicon Valleys roll som förebild. Företag som Apple, Facebook och Google, som alla har sin hemvist i Silicon Valley, har inspirerat entreprenörer över hela världen.

Det är en mytomspunnen region. I berättelsen om Silicon Valley kan alla, oavsett, kön, etnisk bakgrund eller klass, lyckas – bara man jobbar tillräckligt hårt. Det är en berättelse om framgång, en version av den amerikanska drömmen.

I en artikel av George Packer i tidskriften The New Yorker beskrivs hur problem ofta utelämnas och sopas under mattan när IT-industrin och entreprenörskap diskuteras. Devisen är snarare: ”Det som är bra för IT-industrin är bra för San Fransisco”.

Denna okritiska hållning har inte funnits gentemot till exempel bilindustrin, där det alltid funnits tydliga konfliktlinjer mellan företag och anställda.  

I artikeln gör riskkapitalisten Marc Andreessen, som investerat i bolag som Facebook, Pinterest och Twitter, sitt bästa för att ta kål på den här myten. Han beskriver hur fruktansvärt jobbigt det är att få ett bolag att lyfta. 

Som riskkapitalist lyssnar Marc Andreessen på runt 3 000 pitchar om året. Av dessa hjälper han till med att finansiera runt 20 bolag. 

”Vårt dagliga jobb är att säga nej till entreprenörer – och att förstöra deras drömmar”, säger han.

Han beskriver Silicon Valley som en plats där entreprenörer går runt och låtsas. 

”På varenda fest, i varenda intervju, på varje möte måste du låtsas att ’allt är fantastiskt’– fastän du håller på att gå sönder inombords. Det är som om alla går runt och fejkar lycka hela tiden.” 

Även Karl Wennberg ser det som ett stort problem att det sällan talas om negativa aspekter av entreprenörskap. 

– I snitt jobbar entreprenörer mer än anställda, långt mer än 40 timmar i veckan, men tjänar mycket mindre pengar. Mindre än tio procent lyckas och blir stora, snarare är det en procent. Hälften lägger ner efter några år. Det stora flertalet anställer sig själva och kanske några fler, men tjänar absolut inte bättre än en brevbärare. Det är ett jävligt hårt jobb, säger han. 

Karl Wennberg, som själv är göteborgare, jämför med hårdrocksscenen i Göteborg. 

– Är man uppväxt i Göteborg och har hängt på de här klubbarna så vet man att det är väldigt många hårdrockare som det inte går bra för, som inte är In Flames. Men vi får sällan höra om de alkoholiserade, deprimerade och sjukskrivna.

Har alltså entreprenören blivit för haussad för sitt eget bästa? Karl Wennberg tycker inte det. 

– Nej. Entreprenörerna behöver haussas, för det enorma jobb som de lägger ner. De förtjänar all form av positiv uppmärksamhet även om vi också måste våga prata om baksidorna. Hade vi inte haft knäppskallar som startat Ikea, H&M och Tele 2 hade vi inte haft det välstånd vi har i Sverige i dag.

FAKTA: ENTREPRENÖRSHUS VÄXER FRAM
• I Göteborg håller ett entreprenörshus på att ta form. Just nu tittar Business Region Göteborg (BRG), som håller i projektet, på lämpliga lokaler. Antagligen kommer entreprenörshuset, som med tiden kanske utvecklas till ett helt kvarter, att ligga i Gamlestan.
• Tanken är att samla flera av de organisationer som redan i dag jobbar med entreprenörskap. I dag kan det vara svårt att hitta rätt bland alla de aktörer som finns. 

– Vi behöver fler företag, fler jobb och ökade skatteintäkter. Nyföretagande är en viktig ingrediens för att utveckla regionen. Entreprenörshuset ska bli som en stor mötesarena, ett häng för inspiration och kunskap. Blivande entreprenörer ges möjlighet att få rådgivning, träffa andra företagare och testa och bolla sina affärsidéer, säger Anna-Lena Johansson, chef för företagsutveckling på BRG.

FAKTA: NYSTARTAT
Antal nystartade företag under andra kvartalet 2015:
• Sverige: 16 620 (-6,1 % jämfört med samma kvartal året innan)
• Stockholmsregionen: 5 263 (-4,8 % jämfört med samma kvartal året innan)
• Malmöregionen: 1 287 (-11,1 % jämfört med samma kvartal året innan)
• Göteborgsregionen: 1 793 (+1,1 % jämfört med samma kvartal året innan) 
Källa: Tillväxtanalys

ORDLISTA
Entreprenör: En företagsam person som skapar nytt användarvärde. En entreprenör kan agera inom affärsvärlden med att skapa nya varor och eller tjänster, till exempel nya råvarukällor, nya distributionsvägar eller en ny organisation av affärsverksamheten.
Startup: Innovativt, nystartat företag.
CEO: Förkortning för Chief Executive Officer, amerikanskt ord för vd.
Popupmarknad: En tillfällig marknad. 
Pitch: Kort presentation av en produkt, tjänst eller organisation med syfte att övertyga mottagaren om någonting.

PÅ GÅNG FÖR ENTREPRENÖRER
• 1 december: Starta företagdagen, arrangerad av arbetsförmedlingen, Bolagsverket, försäkringskassan, Patent- och registreringsverket, Tillväxtverket, Skatteverket och Tullverket.
• 3 december: Startup Ping Pong.
• 3 december: Brewhouse Award. Popup-marknad där entreprenörerna på Brewhouse inkubator ger smakprov på sina tjänster. Prisutdelning i The Brewhouse Award.
• 5 december: Hack for Refugees. Ett hackaton, alltså ett programmeringsevent, där deltagarna ska vara med och lösa faktiska problem som flyktingar och volontärorganisationer möter.
• 10 december: Regionfinal i entreprenörstävlingen Venture Cup Väst.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.