Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

En ny Kungsholm på ritbordet

Anrika M/S Kungsholm 4 gick inte att rädda och skrotades i Indien – nu finns nya långt skridna planer på att bygga en modern Kungsholm 5 för kryssningstrafik.

I flera år kämpade finländske affärsmannen Johnny Sid och en rad djupt engagerade intressenter för att försöka rädda Svenska Amerika Liniens flaggskepp M/S Kungsholm från att skrotas. De ville återbörda henne till hemmahamnen i Göteborg och bevara ett stycke svensk sjöfartshistoria. 

Ödet grep in

Räddningsprojektet gick i stöpet – hon inte kunde få en kajplats i Göteborgs hamn.
- Då var vi jättedeprimerade. Vi och Göteborg hade så många chanser, men så fort vi hittade en lösning så slogs de ner. Men under arbetet så hittade vi ritningarna på ursprungliga planer från början av 1970-talet som Svenska Amerika Linien hade för att bygga Kungsholm 5, säger Johnny Sid, som sa att det gav dem ny inspiration.
- Det var kismet, det var ödet. Även om vi inte lyckades rädda Kungsholm 4 så är det en ännu större grej att kunna lyckas fortsätta historien med Svenska Amerika Linien och kunna bygga ett helt nytt modernt Kungsholm, säger Johnny Sid som är projektansvarig.
Han konstaterar att hade Svenska Amerika Linien lyckats hålla ut och fortsatt i tio år till hade det varit ett av de största kryssningsrederierna idag. Alla de kryssningsjättar som finns idag startade långt efter Amerika Linien.

Ok till att använda Lilla riksvapnet

Tillsammans med Staffan Hillberg och Martin Skoglund har han byggt upp det nya bolaget Rederi Swedish American Line AB. Nyligen fick det tillstånd från Riksarkivet att använda det Lilla riksvapnet i den yttre designen. Samma symbol, statsemblemet med de svenska tre kronorna som gamla Amerikalinjen hade är helt avgörande för att fartyget ska byggas.
Nu håller de tummarna och väntar på ett slutligt godkännande från Patent och registreringsverket för att kunna sätta full fart.

Man har redan ett samarbetsavtal med Tillberg design, som är ett av de bästa på fartygsdesign.
- Vi har fått de första skisserna som ser mycket lovande ut. Skeppet kommer naturligtvis att se modernt ut, men inte som ett svenskt flytande köpcenter. Fartyget ska inte bara vara green-tech och ekologiskt utan när man ser henne lägga till vid kaj, ska man känna lite av Maserati-effekten och tänka wow, och vilja se vad som finns inuti, säger Johnny Sid.

Hemmahamn i Göteborg

Hon ska vara modern men ändå ha ett klassiskt utseende med dubbla skorstenar med tre kronor.
- Vår tanke är att Kungsholm 5 ska vara ett av de mest gröna fartygen som finns och fungera som en banbrytare i branschen, säger han.

Får nya kryssningsrederiet klartecken hoppas Johnny Sid på att kunna bygga Kungsholm 5 antingen på varv i Åbo, eller någonstans i Europa, för att hon ska kunna stå klar till Göteborgs 400-årsjubileum 2021.
För Göteborg ska vara hennes hemmahamn.
Kungsholm 5 ska vara 225 meter lång och kunna ta upp till 840 passagerare. 

Den beräknande byggkostnaden är drygt 3,3 miljarder kronor. Och man tror att flera av dem som var beredda att rädda gamla Kungsholm också är intresserade av att investera i den nya.
- Kryssningsbranschen växer så att det knakar. Vi kommer att satsa på den normala Medelhavs- och Karibientrafiken, och kanske ett par överfarter per sommar till andra sidan Atlanten. Sedan håller den asiatiska marknaden på och öppnar sig, säger Johnny Sid.

Kungsholm 5 är också tänkt att ha is-klass för att kunna gå på exklusiva rutter också på kallare breddgrader.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.