En karaktärsbyggande app

ANNONS
|

Han är nyss hemkommen från en mässa i Silicon Valley i USA där han har träffat investerare och minglat med andra start up-bolag. Trots att intresset för Healthy Heroes varit stort är han lite besviken på mässan.

- Jag trodde att jag skulle bli inspirerad men många av de apputvecklare vi träffade hade väldigt magra idéer. Det vi gör är mycket bättre.

Det Healthy Heroes gör är en mobilapplikation med samma namn. Appen kopplar ihop motion med en spelfigur som byggs upp ju mer du tränar. Tränar du löpning så blir figuren snabbare, yoga höjer intelligenspoängen och gymträning ger styrkepoäng. För att appen ska veta när du tränar måste du checka in på till exempel ett gym eller en baskethall som registreras med hjälp av googles lokaliseringstjänst. Vid löpträning följs du av telefonens GPS-funktion.

ANNONS

- Visst, du kan ju fuska genom att åka till gymmet, checka in och sen sitta där och käka en semla. Eller köra bil väldigt långsamt istället för att jogga. Men då tycker vi att man är värd de poängen, eftersom man ändå gjort sig besväret att ta sig ut ur lägenheten, säger Amer Mohammed.

Ju längre tid du tillbringar på träningsstället, desto bättre blir din spelkaraktär. Genom att klara vissa utmaningar, som till exempel att springa fem gånger i regnet så kan du låsa upp olika vapen till din spelfigur. För att kontrollera att det verkligen regnar på platsen där du befinner dig kopplar appen ihop din position med googles vädertjänst.

Idén till appen kommer från det populära spelet World of Warcraft som Amer Mohammed vid sidan av arbetet som it-konsult tidigare ägnade ungefär sex timmar om dagen, sex dagar i veckan.

Han och Magnus Osbeck, som är medgrundare till företaget, var medlemmar i samma guild i spelet och rankades bland de topp 100 bästa spelarna i världen, vilket inte säger lite med tanke på att World of Warcraft spelas av runt 12 miljoner världen över. Problemet var bara att vikten ökade i takt med framgångarna på grund av allt stillasittande. De båda vännerna bestämde sig för att ta tag i saken.

ANNONS

- Vi kollade runt efter träningsappar men hittade bara tråkiga som byggde på statistik och diagram. Vi ville ha något som motiverade oss på samma sätt som spelandet gjorde, med utmaningar, poäng och belöningar. Folk som inte är vana att träna förstår inte snack om kalorier och vilopuls. Man vill bara veta vad man behöver göra för att få äta en bit choklad, säger Amer Mohammed.

I dagsläget bygger man endast upp sin Healthy Heroes-karaktär i själva appen. Men tanken är att plattformen ska kunna kopplas till existerande spel så att till exempel World of Warcrafts alla miljoner spelare ska kunna bygga upp sina karaktärer genom att röra på fläsket.

- Fotbollsspelet Fifa är ett annat exempel – där skulle man med hjälp av vår app kunna bygga upp ett bättre, mer samspelt lag i tv-spelet genom att gå ut och träna fotboll fysiskt med kompisarna, säger Amer Mohammed.

Från idé till företag gick det ganska fort, och Amer Mohammed tappade 14 kilo under tiden som de utvecklade och testade appen. Första versionen släpptes i april förra året och sedan dess har den fått runt 40000 användare. Att få finansiering har dock visat sig vara svårare.

- Det är helt omöjligt att få pengar till den här typen av idéer i Sverige. Man måste vara fucking Spotify för att någon ska våga satsa på en. Utomlands har det däremot varit jättelätt, men då vill de ofta att man flyttar dit, säger Amer Mohammed.

ANNONS

Han berättar om start up-bolag han träffat i Silicon Valley som betecknar sig som små och med knapp budget.

- Sedan säger de att de fått in tre miljoner dollar i riskkapital. Fatta vad vi hade kunnat göra med tre miljoner dollar!

De fem anställda på Healthy Heroes har hittills jobbat helt utan lön.

Men Chalmers innovation seed fund har gått in med en del pengar, och förhandlingar pågår med riskkapitalister i Amsterdam. För att dra in pengar planerar Healthy Heroes, förutom samarbeten med existerande spel, att ta betalt för olika extrafunktioner i appen samt avtal med företag och gymkedjor.

Målet med företaget är tydligt definierat: Inom fem år ska de ha miljontals användare och en omsättning som matchar det.

- Vi vill inte göra något halvdant. Det enda vi accepterar är total krasch eller fullständig framgång.

Gör: Utvecklar en mobilapplikation där fysisk motion bygger en spelkaraktär.

Antal anställda: 5

Ägare: Grundarna och Chalmers innovation seed fund

Start: 2011

ANNONS