Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

En armada av kryssningsfartyg på ingång

2019 har varit ett hett år för kryssningstrafiken till Göteborg med över 60 anlöp och 110 000 passagerare. Nästa år skruvas kryssningstrafiken upp ytterligare. Ett rekordår väntar – och här är några av bjässarna som kommer på besök.

Efter några års svacka i kryssningstrafiken till Göteborg, tog den plötsligt ett stort språng under 2019 och var tillbaka på samma antal passagerare som för fem år sedan – cirka 110 000.

Nästa år, 2020, väntas det blir rekordår för kryssningstrafiken på Göteborg, med 83 anlöp och 150 000 passagerare. Det är en 25-procentig ökning på bara ett år.

– Min analys visar att det är effekten av den nya Amerikaterminalen. När vi fick en ny kaj och anläggning så börjar operatörerna att titta på Göteborg med nya ögon. Och oavsett om man bokar Amerikakajen eller inte, så har den blivit ett stort dragplåster som har ökat attraktionskraften att segla på Göteborg, säger Jill Söderwall, affärsområdeschef för kryssningsverksamheten i Göteborgs Hamn.

Kryssningsfartyg på slinga

Ett av skälen till att det blir så många anlöp av kryssningsfartyg nästa år, är att några av rederierna som Costa Cruises och Pullmantur, kommer att ha några kryssningsfartyg som går på slinga mellan olika nordeuropeiska hamnar, och som kommer att återkomma till Göteborg var eller varannan vecka. Några av de fartyg som kommer att återkomma ofta nästa år är Costa Fascinosa, som kommer att återkomma 16 gånger nästa år, och kryssningsfartyget Monarch, som kommer elva gånger.

– Då smäller det till och det innebär många anlöp till Göteborg, säger Jill Söderwall.

Beroende på storlek kommer kryssningsfartygen att lägga till vid Amerikaterminalen på Stigbergskajen, Skandiahamnen eller i Arendal.

Texten fortsätter efter bildgalleriet.

Costa Fascinosa

Kommer att bli en återkommande profil vid kajen i Arendal i sommar, med sina 14 däck och plats för 3 800 passagerare. Bild: Luigi Constantini

MSC Poesia

Är 294 meter lång, har 13 däck och plats för 3 605 passagerare. Bild: Göteborgs Hamn

Costa Favolosa

Besökte Göteborg flera gånger förra sommaren. Hon är 290 meter lång, har 13 däck och tar 3 780 passagerare. Bild: Göteborgs Hamn

Balmoral

Är nära 218 meter lång, har tio däck och plats för 1 400 passagerare. Kan ligga vid Amerikaterminalen. Bild: Ingvar Spetsmark

Le Dumont D´Urville

Liten lyxkryssare med 92 hytter. Bild: Göteborgs Hamn

Liseberg

Nöjesparken Liseberg är ett populärt utflyktsmål för passagerare som reser med Disneys fartyg. Bild: Björn Larsson Ask

Cykelturer

Att se Göteborg från cykelperspektiv har blivit mycket populärt bland kryssningspassagerare på senare år. Bild: Annika Karlbom

Ett av de nya fartygen som kommer till Göteborg i år är Azora, med 300 passagerare, som är det första kryssningsfartyget för hotellföretaget Ritz-Carlton.

– Sedan kommer Carnival Cruise Line med fartyget Mardi Gras till Göteborg, på sin jungfruresa. Det fartyget är 344 meter långt och har över 6 000 passagerare och kommer att ligga i Skandiahamnen, säger Jill Söderwall.

Kryssningssäsongen börjar i mitten på mars och pågår fram till julkryssningar i december 2020, enligt Göteborgs Hamn. Angöringstopparna är i augusti och september.

De flesta kryssningsfartygen stannar över dagen, då passagerarna ger sig ut på utflykter, där Liseberg, Göteborgs skärgård och cityturer med Paddan och till Botaniska har blivit populära.

– Cykelturer har blivit väldigt populärt, och sedan har det blivit mer Liseberg under året. När Disneys kryssningsfartyg kom till Göteborg anordnade de utfärder till Liseberg, men många passagerare åker dit på egen hand. Jag tror att det var en rysk familj som höll på att missa båten för att de hade varit på Liseberg, säger Jill Söderwall.

Roro-trafiken större problem är kryssningsfartyg

Disney anordnade för övrigt utflykter med sillprovning på Klädesholmen och utfärder med ribbåtar.

– Skulpturparken Pilane på Tjörn har också blivit populärt, och så Öckerö, Tjolöholms slott och Gunnebo, säger hon.

Senaste året har kryssningsfartygens miljöpåverkan, koldioxidutsläpp och möjligheter till elanslutning blivit en stor fråga. Inte minst i Stockholm, där man vanligtvis tar emot många fler kryssningsfartyg än Göteborg.

Men Göteborgs Hamn, som är Skandinaviens största hamn, har större utmaningar än så.

– Vi kommer att investera i det som hjälper miljön. Det är viktigt för göteborgarna att förstå att hamnen ombesörjer totalt 6 600 anlöp om året, där kryssningsfartygen är drygt 80 av dem. Vi vill se att de investeringar som görs kommer till allra mest nytta för miljön som helhet, och som det ser ut just nu är inom roro-trafiken, sade Elvir Dzanic, Göteborgs Hamns nya vd till GP i förra veckan.

Enligt Jills Söderwall kommer Göteborgs Hamn att göra en rad studier om kryssningsfartygens miljöpåverkan.

Fakta: Kryssningstrafikens utveckling 2002 – 2019

2002: 5 anlöp, 2 400 passagerare

2003: 13 anlöp, 5 500 passagerare

2004: 18 anlöp, 14 200 passagerare

2005: 20 anlöp, 12 700 passagerare

2006: 18 anlöp, 11 300 passagerare

2007: 23 anlöp, 11 400 passagerare

2008: 18 anlöp, 12 400 passagerare

2009: 34 anlöp, 36 000 passagerare

2010: 41 anlöp, 51 700 passagerare

2011: 52 anlöp, 64 000 passagerare

2012: 62 anlöp, 70 000 passagerare

2013: 39 anlöp, 40 000 passagerare

2014: 73 anlöp, 108 000 passagerare

2015: 52 anlöp, 100 000 passagerare

2016: 34 anlöp, 56 000 passagerare

2017: 44 anlöp, 60 000 passagerare

2018: 43 anlöp, 60 000 passagerare

2019: 60 anlöp, 110 000 passagerare

2020: 83 anlöp, 150 000 passagerare

Källa: Göteborgs Hamn

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.