Elloskoncernen har beslutat att satsa mer på koncernens kärngrupp – kvinnor mitt i livet. För det krävs ett mer ökat kundfokus och prioriteringar för att överträffa kundernas förväntningar på hemmamarknaden i Norden och övriga europeiska marknader – och det innebär att bolaget nu lägger ner Stayhard, som inriktar sig på yngre män.
För dålig lönsamhet
– Det är mot denna bakgrund som vi tagit det mycket tråkiga och svåra beslutet att avveckla Stayhard. Bolaget har inte den lönsamhet, positionering och målgrupp som krävs i Ellos Groups fortsatta utveckling, skriver Hans Olsson, vd för Ellos Group i en kommentar till beslutet.
Stayhard startades 2005 av Joakim Naumburg och Daniel Möller, som en e-handel med streetstylemode för yngre män, hemma i ett förråd i Herrljunga. Företaget hade en rad framgångsrika år innan Ellos köpte större delen av verksamheten sommaren 2014.
– Att få höra nyheten om att Ellos beslutar att lägga ner Stayhard känns väldigt tråkigt. Både för mig på ett personligt plan, men även för alla drivna kollegor som under åren hjälpt till att bygga upp bolaget och varumärket. Jag är glad för den resan vi gjorde, från källaren till att bli en ledande aktör med lönsamhet hela vägen från start. Jag har inte haft mycket kontakt med ägarna sedan jag sålde, men det känns ledsamt att Ellos inte lyckades förvalta det vidare och nu väljer att avveckla bolaget, säger grundaren Joakim Naumburg, i en kommentar till GP.
Bara ett fåtal erbjuds nya jobb
Stayhard har en årlig omsättning om cirka 130 miljoner kronor och 23 medarbetare. Planen är att stänga ned Stayhards verksamhet den sista augusti 2022.
Fackliga förhandlingar har avslutats och samtliga medarbetare som berörs har blivit informerade.
Ellos Group kommer att försöka erbjuda nya anställningar inom koncernen men det kommer enbart att vara ett fåtal medarbetare. Trygghetsrådet kommer att finnas tillgängliga för stöd och rådgivning för övriga, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
LÄS MER:Göteborgsk stjärndesigner pausar – säljer ut lagret
LÄS MER:Storvarsel hos Ellos – tuff konkurrens i e-handeln
LÄS MER:Babyimperiet Jollyroom värvar – anställer ny toppchef
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.