Betydligt sämre räckvidd när kylan låg på, visar branschtidningen Motor i nytt elbilstest.
Betydligt sämre räckvidd när kylan låg på, visar branschtidningen Motor i nytt elbilstest. Bild: Pontus Lundahl/TT

Elbilstest: Betydligt sämre räckvidd för elbilar i kylan

En skillnad på 27 grader innebar markant minskad räckvidd för de populära elbilsmodellerna Hyundai Ioniq 5 och Volkswagen ID 4, visar branschtidningen Motor i ett nytt elbilstest.

ANNONS

De populära elbilsmodellerna Volkswagen ID 4 och Hyundai Ioniq 5 fungerar olika bra beroende på årstid, visar M:s, tidigare Motormännen, medlemstidning Motor i ett nytt räckviddstest.

LÄS MER:Billigaste bilen – bensin, diesel eller el?

De båda elbilsmodellerna fick köra samma teststräcka på 25 mil vid två separata tillfällen – en gång under sommaren och en gång under vintern.

Skillnaden i temperatur?

27 grader. Tillräckligt för att minska räckvidden med tiotals procent, enligt M:s tekniska expert Carl-Erik Stjernvall.

– Räckvidden i våra tester är 14–26 procent kortare vintertid än sommartid. Då har vi startat med en uppvärmd bil, med en kall bil blir skillnaden ännu större, säger Carl-Erik Stjernvall i ett pressmeddelande.

ANNONS

Kräver nytt regelverk för att skydda bilköparna

Fynden från testet har nu lett till att bilistorganisationen M kräver nytt tydligare regelverk och praxis för konsumenterna.

– Grundkravet för alla varor och även för bilar är att de måste klara förutsättningarna som råder på marknaden. Går bilen att köra 35 mil på sommaren skulle nog de flesta till exempel anse 10 mils räckvidd vintertid vara alldeles för dåligt och det är den här gränsen som måste fastställas. Både för konsumenternas del – så att vi vet vad vi kan begära av en bil men också för biltillverkarna – man ska inte få sälja bilar här som inte klarar vårt klimat, säger Carl-Erik Stjernvall.

Testfakta: Räckvidd i olika temperaturer

Körsträcka: 250 km

Volkswagen ID 4 GTX

Åtgång av batterikapacitet sommar: 60 %

Räckvidd sommar: 479 km (WLTP)

Åtgång av batterikapacitet vinter: 81 %

Räckvidd vinter: 355 km (beräknad)

Hyundai Ioniq 5

Åtgång av batterikapacitet sommar: 61 %

Räckvidd sommar: 481 km (WLTP)

Åtgång av batterikapacitet vinter: 71 %

Räckvidd vinter: 413 km (beräknad)

Källa: M (tidigare Motormännen)

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS