Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Elanders i linje med förväntningarna

Grafikföretaget Elanders ökar både sin försäljning och vinst under det första kvartalet. Rapporten för det första kvartalet gjorde att aktien steg svagt.

Kanske mest känt för att under många år ha tillverkat telefonkatalogen, har företaget Elanders nu sadlat om till att bli en "logistikkoncern".

På måndagen släppte bolaget sin första kvartalsrapport för året – och redovisade ökade vinster. Resultatet blev 110 miljoner kronor, att jämföra med 68 i fjol. Också försäljningen ökade och den organiska tillväxten var nio procent.

– Främsta anledningen till det är att vi fortsätter öka i supply chain solutions, där vi jobbar med allt från bilindustrin till fashion, säger vd:n Magnus Nilsson.

Det är just i kontraktslogistik som företaget nu har merparten av sin verksamhet – där man till exempel sköter logistiken kring olika komponenter i en industriprodukt.

– Det är där vi har haft vår största tillväxt och det är den största delen av Elanders idag. Men även på print och packaging ser det bättre ut, men det beror inte så mycket på marknaden utan snarare på att konkurrenter har gått i konkurs, säger Nilsson.

LÄS MER: Telefonkatalogen dog – så överlevde Elanders

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.