Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Efterhängsen reklam irriterar

Hör du till dem som störs av efterhängsen reklam sedan du handlat på nätet? Du är knappast ensam. En majoritet av de som shoppar på nätet irriteras av den efterföljande reklamen, visar en undersökning.

Retargeting annonsering, som det heter på branschspråk, är reklam som riktas till den som varit inne på en sajt och tittat på eller köpt en produkt eller tjänst. Annonsformen har ökat i takt med att e-handeln växer.

Men nu visar en ny undersökning från Demoskop, i samarbete med intresseorganisationen Sveriges annonsörer, att folk känner sig förföljda av den typen av reklam.

Riktad reklam

I undersökningen framkommer att 85 procent av svenska folket i åldrarna 18–80 år har köpt en produkt eller tjänst på webben under de senaste sex månaderna. 57 procent svarar att de har sett reklam på nätet där samma produkter eller tjänster som de tidigare köpt har utannonserats. 80 procent av de som har sett reklamen menar dessutom att det har varit reklam för exakt samma produkt eller tjänst som de köpt.

Tre av fyra är negativa till reklamen. Vanligaste orden för att beskriva den är ”förföljd”, ”bevakad” och ”onödig då jag redan köpt samma sak”.

- Vi är ju för kommunikation, vi tror på reklamens kraft. Men vi tror också på att våra medlemmar, precis som olika typer av konsulter och mediebyråer, måste vara lyhörda för konsumentmakten också och det här är ett ganska bra exempel på hur det många gånger kan gå snett, säger Anders Ericsson, vd för Sveriges annonsörer.

Flera veckor

Det som irriterar mest är att reklamen fortsätter att poppa upp flera veckor efter det man köpt en produkt eller bara tittat på en produkt.

- Har du köpt en resväska kanske du inte vill köpa sju till. Dessutom är det rent kostnadsmässigt ett slöseri för våra medlemmar annonsörerna, där mediebyrån skor sig, säger Anders Ericsson.