Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Matmärket
Matmärket "Paolos" bryter samarbetet med Paolo Roberto. Samtidigt väljer flera svenska livsmedelskedjor att stoppa samtliga inköp av varumärkets produkter. Bild: GP/TV4

Efter sexköpet: Ica och Coop stoppar inköp av varumärket Paolos

Det var i fredags som det blev känt att entreprenören Paolo Roberto har köpt sex. Sedan dess har flera svenska butikskedjor fattat beslut om att stoppa inköp av produkter från varumärket Paolos – däribland Ica och Coop.
– De handlingar som kom fram nu under fredagen är någonting som vi naturligtvis tar kraftigt avstånd från, säger Jonas Mjöbäck på Icas pressjour.

På natten till fredagen ertappades tv-profilen och entreprenören Paolo Roberto av polis under en riktad insats mot sexhandeln i centrala Stockholm. Redan förmiddagen efter razzian erkände han sitt sexköp i en kort intervju med TV4.

– Jag har köpt sex, berättade han för Jenny Strömstedt då.

Händelsen har fått stor medial uppmärksamhet, och redan samma dag som erkännandet kom valde matmärket "Paolos" att avbryta allt samarbete med sin frontfigur.

Vad produkterna ska heta i fortsättningen är oklart, skriver Aftonbladet.

– Om jag ska vara helt ärligt så har vi inte börjat fundera på det än, säger Ken Nygren som är kommunikationschef på Evanoff Group AB, till tidningen.

Nu väljer dessutom flera svenska butikskedjor att stoppa sina inköp av produkter från Paolos.

Kan bli kvar på vissa hyllor

Livsmedelskedjan Ica fattade beslutet om att stoppa inköpen på central nivå under fredagen.

– Beslutet togs efter att vi hade en dialog med den leverantör som har produkterna från Paolos varumärke. Det grundar sig i att de handlingarna som kom fram nu under fredagen är någonting som vi naturligtvis tar kraftigt avstånd från, säger Jonas Mjöbäck på Ica.

Däremot är den enskilde Ica-handlaren fri att köpa in livsmedel från varumärket, vilket betyder att produkterna kan bli kvar på vissa hyllor.

– Själva fundamentet i vår modell är att Ica-handlarna är sina egna företagare, så de väljer ju själva vilka leverantörer de köper in från, säger Jonas Mjöbäck.

För samtal med leverantören

Även på Coop har man valt att sluta köpa in produkter från matmärket Paolos.

– Det vi har fattat beslut om är att sluta köpa in produkter från varumärket. Vi tar alltså inte längre in dem till vårt lager, säger Helena Esscher, presschef på Coop.

Däremot avgör föreningarna och butikerna själva ur de vill hantera de produkter de har i butik. Det finns alltså ännu inga beslut tagna centralt om att plocka bort varorna från hyllorna.

Beslutet om att sluta köpa in produkter från Paolos togs internt redan på fredagen, och gäller under tiden livsmedelskedjan för samtal med leverantören.

– Vi bestämde oss för att påbörja samtal med leverantören om det här som har hänt. Det är väldigt viktigt att alla leverantörer följer våra riktlinjer vad gäller miljö, etik, hållbarhet och hälsa, säger Helena Esscher.

Axfood säljstoppar produkter

Livsmedelskoncernen Axfood, med varumärken som Willys och Hemköp, har haft vissa produkter från varumärket Paolos i sitt sortiment, men nu valt att sluta sälja dem.

"Det här är så klart ett beteende som vi starkt tar avstånd från. Vi har sålt ett fåtal produkter, har tills vidare säljstoppat dem, och kommer att ha en dialog med bolaget som säljer produkterna om framtiden." skriver Magnus Törnblom, presschef på Axfood, i ett mejl till GP.

Även restaurangkedjan Panefresco med ett flertal restauranger i Stockholm har sagt upp sitt samarbete med Paolo Roberto. Sedan 2015 har Paolo Robert haft ett så kallat royaltyavtal med företaget som inneburit att Paolo Roberto promotat Panefresco som företagets ansikte utåt.

I ett pressmeddelande skriver företaget att:

• Vi är Panefresco, vi är inte Paolo Roberto.

• Vi tar kraftfullt avstånd från Paolo Roberto och fördömer hans agerande.

• Paolo Roberto eller någon annan som utsätter en annan människa för ett övergrepp är inte välkommen i vår verksamhet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.