Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Efter miljardkrisen – nu gör Göteborg rekordsommar

För två år sedan förlorade Göteborg 14 miljarder på utebliven turism på grund av pandemin. I år ser det ut att gå mot en rekordsommar och miljarderna rullar in.
– Den här sommaren kommer att bli all time high, säger Ossian Stiernstrand, utvecklingschef på Göteborg & Co.

De svenska hushållen deppar och förtroendet för ekonomin är rekordlågt, visar Konjunkturinstitutets barometerindikator.

Det stämningsläget ställs mot förköpta biljetter för storkonserter på Ullevi och årliga Lisebergsbesök som satts på väntlistan medan pandemin rullat på som värst de senaste åren. Även om hushållen deppar så har de en hel del sommar- och semesterupplevelser att ta igen, och det gör att prognoserna för turistintäkter för Göteborg ser ljusa ut.

Ossian Stiernstrand, utvecklingschef på Göteborg & Co.
Ossian Stiernstrand, utvecklingschef på Göteborg & Co. Bild: Göteborg & Co

– Den här sommaren kommer att bli jättebra och siffrorna för hela juni pekar mot att vi gått förbi 2019 års siffror. Den här sommaren kommer att bli all time high för Göteborg, säger Ossian Stiernstrand.

Han tror att turistintäkterna för evenemangsstaden Göteborg kommer att landa på 20 till 25 miljarder kronor den här sommaren.

Hotellbeläggningen tillbaka

Det står i bjärt kontrast mot sommaren 2020 då Göteborg förlorade 14 miljarder kronor när Liseberg var stängt, Gothia Cup, Way Out West och alla andra evenemang ställdes in och alla utländska turister uteblev.

Under juli är normalt sett de flesta hotellen fullbokade av gäster som ska gå på konserter och Liseberg. Som värst var hotellbeläggningen nere i 35-40 procent, mot normala 90 procent.

Under juni i år var beläggningsgraden nära 75 procent, samma tid 2019 var den drygt 76 procent, så hotellbranschen har nästan hämtat tillbaka siffrorna från före pandemin.

– Det är jättebra att hotellen går bra nu, de har haft det tufft länge. Och man får hoppas att det håller i sig, för det kommer ut många nya hotellrum i Göteborg under sista kvartalet i år, säger Ossian Stiernstrand.

Inga besöksrekord för Liseberg

Pandemin blev också en riktig rysare för Liseberg, som först tvingades stänga ner och sedan öppna upp bit för bit och sätta tak för antalet besökare i parken. Ett normalår är den uppskattade turistekonomiska effekten för just Liseberg cirka 3,5 miljarder kronor. Det handlar alltså om hur mycket inresta turister lägger på hotellvistelse, shopping och restaurangbesök under sitt Göteborgsbesök.

Liseberg ser inte att de kommer att slå några besöksrekord den här sommaren. Sista normala sommaren, 2019, hade parken två miljoner sommarbesökare.

– Vi införde ett kapacitetstak på Liseberg redan i fjol. Så vi släpper inte in fler än runt 15 000 till 16 000 gäster per dag. Historiskt sett har vi haft vissa dagar med 50 000 gäster i parken, men det kommer vi inte att ha igen så länge vi arbetar utifrån modellen med kapacitetstak, säger Stefan Wern, kommunikatör på Liseberg.

Det innebär att Liseberg kommer att ha 15-20 procent färre antal gäster under sommarsäsongen 2022.

– Vi kommer att göra ett betydligt bättre resultat än 2021, och är på väg tillbaka, men vi kommer inte att nå upp till 2019 års siffror för omsättning och vinst, säger han.

2019 hade Liseberg en omsättning på 1257 miljoner kronor, och gjorde en vinst på 199 miljoner kronor.

– Vi såg under pandemin att det inte nödvändigtvis är det bästa för oss eller våra gäster att ha ett obegränsat antal gäster i parken. Gästerna är betydligt nöjdare när det är kortare köer och mindre trängsel och kanske stannar lite längre och tar sig tid att äta, säger Stefan Wern.

2022 blir första normalåret igen för Liseberg som kommer att utvärderas.

Ullevi en kassamaskin

Gothia cup är inte helt tillbaka från tiden före pandemin, men evenemangen på Ullevi är tillbaka i sommar med fjorton stora konserter med bland andra Iron Maiden, Ed Sheeran, Rammstein och Håkan Hellström förstås.

– Det finns ett sådant uppdämt behov. Got Event har konstaterat att det är ett enormt söktryck på nästan allt. Och Ullevispelningarna kommer att dra in upp till 1,5 miljarder kronor i sommar, säger Ossian Stiernstrand.

Och i samband med de stora konserterna rusar också hotellpriserna, där påslagen kan bli flera tusen kronor per natt.

– Det är inte så konstigt. Det handlar om tillgång och efterfrågan, och sedan har vi relativt sett väldigt lite Airbnb i Göteborg i och med att allmännyttan inte tillåter att man hyr ut, vilket också kan ha en prisdrivande effekt, säger Ossian Stiernstrand.

LÄS OCKSÅ: Fullbokade hotell och extrempriser när artisterna kommer till Ullevi

LÄS OCKSÅ: Historiskt ras för turismen – regionen tappar 22 miljarder

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.