Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Båten Nya skärgården som auktionerades ut förra veckan. Kammarkollegiet har nu beslutat att resenärerna endast får knappt tio procent av den berättigade resegarantin. Bild: Kristian Målbakken

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Efter konkursen – resenärer blåsta på resegarantin

Kulturbåtarnas konkurs slår hårt mot resenärerna. Nu har beslut om återbetalning kommit.
– Ersättningen varierar mellan några hundralappar upp till 4 000 kronor, säger Björn Olsson, civilekonom på Kammarkollegiet.

Det var den elfte juli i år som Kulturbåtarna AB gick i konkurs efter uppgifter om skulder på upp mot tio miljoner kronor. Företaget, som drev Svenska västkustlinjen och anordnade resor till Älvsborgs fästning och Strömstad, kunde inte längre fortsätta med sin verksamhet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Av konkursförvaltarens utredning framgick att bolagets snabba tillväxt med stora investeringar och bristande kostnadskontroll var huvudorsaken till konkursen.

LÄS MER: Resenärer strandade när Kulturbåtarna gick i konkurs

Efter att ha misslyckats med att avyttra hela verksamheten meddelade konkursförvaltaren förra veckan att de anrika båtarna ska auktioneras ut.

Parallellt med nätauktionen har Kammarkollegiet kommit med ett beslut som rör de strandade resenärerna som bokat dyra paketresor men blivit blåsta på turen. Ynka 9,7 procent ska betalas ut av den ersättning som varje sökande är berättigad till.

LÄS MER: Anrika båtar i Göteborg auktioneras på nätet

Anspråken från resenärerna ligger från 4 000 upp till 20 000 kronor per sällskap.

– Kulturbåtarna har ställt 50 000 kronor som resegaranti, samtidigt har vi fattat beslut om att garantin ska vara 2,3 miljoner kronor. Vi har skickat påminnelser och ett föreläggande om vite på 230 000 kronor. Men det har inte kommit in några pengar, de har tyvärr inte fullföljt sina åtaganden, säger Björn Olsson, civilekonom på Kammarkollegiet.

47 ärenden

Eftersom inga pengar har kommit in får ersättningen fördelas mellan de sökande, vilket då alltså landar på 9,7 procent per bokning. Totalt har 47 ärenden, med olika antal resenärer per ärende, handlagts.

– Ersättningen varierar mellan några hundralappar upp till 4 000 kronor, konstaterar Björn Olsson.

Kammarkollegiet poängterar dock att resenärer kan ha rätt till ytterligare ersättning om man betalat resan med kort. Då får man vända sig till kortföretaget för att undersöka de möjligheterna.

Kammarkollegiet

Kammarkollegiet är en expertmyndighet med mer än 35 uppdrag från regeringen. Myndigheten fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, inköpscentral och juridikbyrå för statsförvaltningen.

Bland annat fastställer man resegarantier och försäkrar hela den statliga verksamheten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.