Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
En spansk domstol friade nyligen AB Volvo och de andra lastbilstillverkarna. I det fallet var det en spansk speditör som hade stämt dem på mångmiljardbelopp för ekonomiska skador på grund av kartellsamarbetet. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Efter kartellanklagelserna – rättegång mot Volvo läggs ned

En rättegång mot tillverkarna som ingick i lastbilskartellen i EU, däribland Volvo, läggs ned. Därmed slipper lastbilstillverkarna stämningsbeloppet på över 600 miljoner euro. Men beslutet kan överklagas.

I juli 2016 fick Volvo och en rad andra tillverkare en rekordbot från EU på över 27 miljarder kronor sedan de anklagats för att ha gått samman i en kartell och gjort upp om lastbilspriser mellan 1997 och 2011.

Sedan dess pågår en lång rad ärenden i Europa där åkerier och företag som köpt lastbilar under den aktuella perioden som hävdar att de fick betala för mycket för sina lastbilar kräver tillverkarna på skadestånd. I det fall som nu lagts ned hade omkring 3 200 köpare gått samman mot AB Volvo, Daimler, Iveco, MAN och DAF. Det totala stämningsbeloppet var på över 600 miljoner euro, skriver tyska Süddeutche Zeitung.

– Det är naturligtvis ett glädjande besked. Vi har hela tiden varit övertygade om att förfarandet inte har lett till några ekonomiska skador för våra kunder, säger Claes Eliasson, presschef på Volvo AB.

Företaget Financialrights Claims, som är registrerat som en inkassobyrå, hade samlat skadeanspråken och förde skadeståndstalan för sina kunder. Därmed överskred de sina befogenheter, ansåg domstolen, och därför lades förhandlingarna ner redan under den andra dagen. Men det är inte säkert att det sätter punkt för det hela. Beslutet går att överklaga, och köparna kan fortfarande välja att lämna in egna skadeståndsansökningar till rätten.

Volvo och de andra lastbilstillverkarna friades nyligen av spansk domstol sedan en speditör stämt dem på mångmiljardbelopp för ekonomiska skador till följd av kartellsamarbetet.

Enligt Claes Eliasson förbereder man sig på att det kan komma fler processer framöver.

– Vi har tagit höjd för att det kommer att bli ett ökat antal processer, men dem tar vi itu med i takt med att de dyker upp. Vi har naturligtvis byggt ett försvar och har bevis och dokumentation som vi menar pekar på att vi inte har åsamkat våra kunder någon ekonomisk skada, säger han.

LÄS MER: Volvo stäms på nytt för lastbilskartell

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.