Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Fem klagomål har kommit in till JO gällande Kronofogdens handläggning av betalningsföreläggande. Bild: Vilhelm Stokstad/TT

Efter de långa handläggningstiderna: JO kräver svar av Kronofogden

Ett byte av handläggningssystem har skapat extrema väntetider för den som ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Nu reagerar JO, som efter ett flertal klagomål kräver svar av myndigheten. En av dem som påverkats är advokaten Pontus Påhlsson, som skickade in en ansökan i oktober.
– Det har gått tolv veckor och det har fortfarande inte hänt något, säger han.

När en privatperson eller ett företag inte betalar en skuld kan den som väntar på att få sina pengar ta hjälp av Kronofogden, genom att ansöka om ett betalningsföreläggande, eller helt enkelt ett kravbrev.

Advokaten Pontus Påhlsson har själv skickat in ett flertal ansökningar å klienters vägnar. Han förklarar att för mindre företag kan detta vara en viktig del i verksamheten.

– Man är van vid att använda sig av detta, för att det brukade gå snabbt. Man skickade in ansökan och den gick direkt genom Kronofogden ut till den som var skyldig pengar. Utan detta så kan hela verksamheter stanna upp, för de får ju aldrig sin inkomst, säger Påhlsson.

Efter att Kronofogden tidigare i år införde ett nytt handläggningssystem har hanteringstiden av ansökningar vuxit, från dagar till månader.

Den senaste ansökan om ett betalningsföreläggande skickade Påhlsson i oktober.

– Det har gått tolv veckor och det har fortfarande inte hänt något, säger han.

– Om folk får reda på att det inte händer något om de inte betalar sina fakturor, det är ju helt ödeläggande för betalningsmoralen i samhället, säger advokaten Pontus Påhlsson. Bild: Petter Trens

"Ödeläggande för betalningsmoralen"

Problemet gäller främst manuella ansökningar, som görs med bland annat blanketter. Detta säger Kronofogdens produktionsdirektör Eva Carlquist.

– Av tekniska skäl fick vi vänta med det manuella, men inte de maskinella, när vi satte det nya IT-systemet i drift. Detta tillsammans med ett ökat antal manuella ärenden gjorde så att vi inte hann med inflödet, säger hon.

Detta påverkar både småföretagare och privatpersoner, som får vänta på att få in skulder från de kunder som inte betalat sina fakturor. Större företag, som till exempel inkassobolag, använder sig i stället av maskinella metoden. Där en stor del av processen sköts automatiskt. De maskinella ansökningarnas hanteringstid har därför inte påverkats i lika stor utsträckning.

– Om folk får reda på att det inte händer något om de inte betalar sina fakturor, det är ju helt ödeläggande för betalningsmoralen i samhället. säger Pontus Påhlsson.

Fem klagomål till JO

Mellan augusti och september har JO tagit emot fem klagomål gällande problemet, och nu kräver de svar från Kronofogden.

I en remiss skickad till Kronofogden radar JO upp klagomålen. I ett går det att läsa om en person som ansökte om ett betalningsföreläggande mot ett företag i maj månad, men när JO i september begärde ut Kronofogdens handläggningsnoteringar gällande anmälan, så fick de svaret att några sådana inte fanns.

I ett annan klagomål uppger den klagande att Kronofogden ska förklarat förseningarna med "semestertider, mycket balanser och systembyte".

När JO i september kollade Kronofogdens information gällande handläggningstider på manuella betalningsförelägganden var den 80 arbetsdagar. På den maskinella var det mindre, tre arbetsdagar. I dag är den informationsruta på Kronofogdens hemsida som ska informera om handläggningstiden för både både manuella och maskinella ansökningar, blank.

Nu undrar JO bland annat hur myndigheten ställer sig till likabehandlingsprincipen, med tanke på de varierande handläggningstiderna mellan maskinella och manuella ansökningar. Även förvaltningslagen nämns i remissen.

LÄS MER: Tusentals studenters skulder till Kronofogden

Eva Carlquist, produktionsdirektör på Kronofogden. Bild: Jeanette Andersson

Kronofogden kraftsamlar

Enligt Eva Carlquist har Kronofogden nu kraftsamlat för att ta tag i problemet.

– När man sjösätter ett nytt system är inte det okomplicerat. Det äldre systemet var 27 år gammalt och det tar tid för våra anställda att lära sig det nya. Vi behövde också flytta över alla ärenden. Men alla delar i verksamheten bidrar nu med handläggningen, säger hon och fortsätter med att förklara hur en del av problemet också orsakats av en ökning av manuella ansökningar.

– Det är runt 500 mer i veckan. Totalt är det cirka 30 000 fler detta året, jämfört med förra. Men vi har inte den fulla årsstatistiken ännu.

Eva Carlquist säger att manuella oftast är mer komplicerade och tar därför längre tid att hantera.

– Maskinella är oftast av en enklare karaktär. De manuella måste oftast kompletteras, vilket bidrar till handläggningstiden, säger hon.

De manuella kan också vara svårare att utreda.

– De kan röra sig om privata skulder, där ord står mot ord.

När tror ni att problemet kommer att vara löst?

– Andra kvartalet i år, är den nuvarande bedömningen. Men det finns en rad faktorer som kan påverka.

LÄS MER: Allt fler får sin första skuld hos Kronofogden

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.