En god jul väntar – i alla fall enligt svenska e-handlare – när de tillfrågas om julförsäljningen. Arkivbild.
En god jul väntar – i alla fall enligt svenska e-handlare – när de tillfrågas om julförsäljningen. Arkivbild.

E-handlarna spår god jul

En god jul väntar – i alla fall enligt svenska e-handlare – när de tillfrågas om julförsäljningen. De tror dessutom på den smarta högtalaren som julklapp.

ANNONS
|

Resultatet redovisas i en undersökning som gjorts bland 546 svenska e-handlare genom Payson och Svea Ekonomi. Optimismen i år är också större än inför föregående jul. 31 procent av de tillfrågade tror på bättre försäljning än förra året medan 40 procent uppger ungefär samma som fjolåret.

Endast sex procent tror på sämre siffror i år.

HUI Research presenterade tidigare i höst sin prognos för detaljhandelsförsäljningen 2018 där man spår en omsättning på 79,7 miljarder kronor, en ökning med tre procent jämfört med december 2017.

Även e-handlarna tror på en uppgång. Nästan en fjärdel uppger att försäljningen tros stiga med mellan 1–10 procent medan 28 procent i stället spår en försäljning på samma nivå som 2017.

ANNONS

Bland de branscher som bedöms gå allra bäst är det lågoddsare som ligger i topp o form av hemelektronik (42 procent), barnartiklar och leksaker (13 procent) samt kläder och skor (nio procent).

När det gäller Årets julklapp utsågs det återvunna plagget för ett par veckor sedan av HUI Research. E-handlarna tror däremot på ett betydligt hårdare paket, nämligen den smarta högtalaren.

TT

Fakta: Frågor till e-handlarna inför julen

Hur tror du att försäljningen i din e-butik kommer att bli under årets julhandel jämför med fjolårets:

Mycket bättre än fjolåret 5 procent

Bättre än fjolåret 26 procent

Ungefär samma som fjolåret 40 procent

Sämre än fjolåret 2 procent

Mycket sämre än fjolåret 2 procent

Hade ingen försäljning under fjolåret 11 procent

Vet ej 10 procent

Hur mycket stiger din försäljning under julhandeln jämfört med resten av året?

1–10 procent 23 procent

11–20 procent 15 procent

21–30 procent 10 procent

31–40 procent 4 procent

41–50 procent 4 procent

51–100 procent 3 procent

Över 100 procent 2 procent

Försäljningen ligger på samma nivå 28 procent

Försäljningen minskar 12 procent

ANNONS