E-handlarna hoppas på regn och rusk i sommar. Arkivbild.
E-handlarna hoppas på regn och rusk i sommar. Arkivbild.

E-handlarna hoppas på regnig sommar

Vackert väder får många att dra på smilbanden. Men hos landets e-handlare betyder fint väder oftast trubbel. Nu tycks de hålla tummarna för dåligt väder.

ANNONS
|

Svag eller obefintlig tillväxt. Försäljningen hos landets e-handelsföretag de senaste tre månaderna vittnar inte om någon köpfrossa, enligt företaget Paysons senaste e-handelsindikator. 69 procent av de 454 tillfrågade e-handlarna anger svag eller ingen tillväxt. Nio procent rapporterar negativ tillväxt.

Enligt Emma Lindgren, marknadschef vid Payson, är en betydande anledning det soliga och varma vädret.

- Den sista månadens försäljning beror på en ovanligt varm tid. I kombination med mycket helger ser vi att det går ner i volymerna.

ANNONS

Enligt henne är sommarmånaderna alltid tuffa för e-handeln då många väljer att lägga sig på stranden i stället för att fylla sina digitala varukorgar.

- Sedan finns det alltid produkter som går jättebra, som badkläder och fiskeutrustning, säger Lindgren.

68 procent av e-handlarna i indikatorn förutspår att kommande tre månader fortsätter i moll. Sämst tros försäljningen av böcker och media gå.

För att vända köptrenden hoppas nu över hälften av de tillfrågade försäljarna på regn och kyla. Mulet väder tycks också vara välkommet medan endast tre procent hoppas på värmebölja.

Byggvaror är ett segment som spås gå bra under kommande semestermånader. Och det finns fler förklaringar till de ljusa tonerna än att branschens produkter kliver in i rätt försäljningssäsong. Fler byggbolag har börjat köpa in produkter via e-handeln.

- Vi ser en ökning i business to business just nu. Och byggbranschen är väldigt stort inom den kategorin, säger Lindgren.

ANNONS
TT

Fakta: Branschens spåkula

Dessa branscher tror e-handlarna kommer att gå bäst under sommaren:

Byggvaror och trädgård 29%

Sport och fritid 21%

Kläder och skor 15%

Skönhet och hälsa 9%

Hemelektronik och teknik 6%

Övrigt 22%

Källa: Paysons e-handelsindikator som besvarats av 454 svenska e-handlare genom företagets kundpanel.

ANNONS