Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

E-handeln driver på teknikrevolution

E-handeln driver på snabba förändringar för såväl lager, transporter som arbetssätt. Helautomatiska truckar, automatiserade lastbilskonvojer och plockrobotar är inte långt borta.

Digitaliseringen driver på utvecklingen inom logistik och transport i en rasande takt, vilket tvingar hela transport- och logistiksektorn att hänga med i de allt snabbare svängarna. 

–Vi räknar med att öka omsättningen i Norden med över nio miljarder kronor under de kommande tre till fem åren, säger Carl-Friedrich zu Knyphausen, logistikchef på tyska e-handelsföretaget Zalando, när han talar om megatrender på den stora Logistik- och transportmässan på Svenska Mässan under tisdagen.

Modebolaget Zalando har precis byggt ett nytt stort lager i Upplands-Bro för att möta de nordiska kundernas krav på snabbare leveranser och hoppas kunna halvera leveranstiderna. Samtidigt filar företaget på smartare returer och hur det kan utveckla och hjälpa de nordiska kundernas logistiska lösningar.
 

Helautomatisering ökar effektiviteten

Att alla i branschen kikar på vad Zalando håller på med är inte underligt. Bolaget bildades för mindre än tio år sedan och är idag Europas ledande e-handelsbolag inom mode med en omsättning på över 35 miljarder kronor.

– I dag tar kunderna med sig provrummet hem och beställer hem fem olika par skor för att prova, och kanske i bästa fall köper ett och returnerar resten. Tro mig, jag har flera döttrar. Det kommer att ställa krav på stora automationsbehov i allt från pallhantering till styckegods, säger Henric Hasth, vd för Toyota Material Handling Sweden.

Med ökad automatisering på de stora lagren kan man få upp effektiviseringen med 30 procent, tror han.

Och då handlar det om helautomatisering med självkörande truckar och smarta plockrobotar – vilket det fanns flera exempel på i montrarna på mässan.

Men det handlar inte bara om tekniska lösningar på lagren, utan också storskaliga transporter.
 

Färja på batteri

Stena Line som med alla sina internationella färjelinjer står för 27 000 avgångar är också en storleverantör av gods till Sverige och utlandet.

– Vi ligger i samma digitala utveckling som Zalando, och det handlar om optimering och effektivisering av hela transportsektorn, säger vd:n Niclas Mårtensson.

Kombinationen av transporter via tåg och sjö är miljömässigt bäst, konstaterar han och berättar att Stena Line nu tittar på batteridrivna färjor.

– Då skulle man kunna segla ut från Göteborg till Vinga fyr på batteri och inte göra några utsläpp i hamnen, och därefter segla på miljövänligt bränsle, säger han.

Stena Line undersöker också hur man kan utveckla framtida transportmöjligheter via automation för självkörande lastbilar och lastbilskonvojer.

Med en övergripande trafiköverblick i städerna där det går färjetrafik, kan man se var det uppstår bilköer, tidvatten och annat. Då skulle man kunna slussa trafiken till färjorna mer effektivt och kanske till och med kunna ha flexibla tidtabeller, tror Niclas Mårtensson.
 

Dubbelt så stora containerfartyg

Göteborgs Hamn står också inför stora möjligheter och utmaningar framöver, där kampen om kunderna till konkurrerande hamnar i Rotterdam, Gdansk och Wilhelmshaven på det nordtyska låglandet har blivit allt tuffare, konstaterar Ulrica Messing, ordförande i Göteborgs Hamn.

Samtidigt byggs det en ny terminal på 220 000 kvadratmeter i Arendal och ett stort anslutande logistikcenter.

– Men det är av yttersta vikt att vi fördjupar hamnrännan. Detta är av nationellt intresse, eftersom vi har 130 direktlinjer ut i världen från Göteborg, säger Ulrica Messing.

Skälet att hamnen måste bli djupare är att de transatlantiska fartygen har blivit dubbelt så stora under de senaste tio åren.

Därtill måste problemen i containerhamnen lösas, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.