2018 blev en milstolpe för e-handeln som ökade med 15 procent jämfört med 2017, visar E-barometern som ges ut i samarbete av Postnord, Svensk Digital handel och HUI Research.
2018 var också året då e-handeln slog sig in och på allvar började ta försäljningsandelar på de fysiska butikerna. E-barometern visar all tillväxt av sällanköpsvaruhandeln som skedde online.
Totalt omsatte e-handeln 77 miljarder kronor, och står nu för nära tio procent av den totala detaljhandeln.
Livsmedel ökar stort
Årets vinnarbransch på nätet blev livsmedelshandeln som ökade med 27 procent. Ökad tillgänglighet, men framför allt att konsumenterna sparar tid har gjort att allt fler fått upp ögonen för livsmedelshandel på nätet.
Från branschen ser man ytterligare tillväxtpotential då livsmedelsförsäljningen online bara utgör 1,9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen.
Storstadsbor är bekväma
I årets E-barometer har man också kartlagt svenskarnas e-handelsvanor på regional nivå. Stockholmarna handlar mest online, på Gotland minst. Västra Götalands län hamnar på åttonde plats där 67 procent av storlänets invånare har handlat online någon gång under året. I snitt har man handlat för 1 923 kronor.
– Även om det finns de som vill tro att det är stora skillnader mellan personer som är bosatta på landsbygd och i storstad så är vi alla rätt lika. Det finns dock några regionala skillnader, till exempel handlar storstadsbor mer ifrån Storbritannien medan landsbygdsbor handlar från Kina. Dessutom skiljer sig drivkrafterna, då främsta orsaken till att e-handla på landsbygden och i mindre städer är att produkten helt enkelt inte finns att tillgå, medan ökad bekvämlighet är en vanligare orsak i storstäderna, säger Arne Andersson, Postnords e-handelsexpert i en kommentar.
Kläder mest populärt
De varor som svenskarna handlar mest online är kläder och skor, 39 procent, skönhet- och hälsoprodukter, 32 procent samt medieprodukter, 27 procent.