Dystert för klädhandeln

ANNONS
|

I går öppnade Stockholms modemässa vars fokus ligger på nyheter inför nästa vår och sommar. Men årets modehandel är dyster. Det visar Svensk handel stils blixtindex för modehandeln i juli månad.

Modeförsäljningen fortsätter att dala. För kläder är det ner 7,7 procent i juli jämfört med samma period förra året. För skor är försäljningen ner 6,4 procent.

Nedgången i försäljningen var väntad och året har börjat svagt. Svensk handel stils branschordförande Mikael Sandström tror också att botten är nådd.

Hösten svagare än våren

Förra årets höst var svagare än våren och därmed är inte statistiken lika svår att matcha kommande månader. Men trots det så har Mikael Sandström svårt att tro att modehandeln på helåret kommer att öka, snarare tvärt om.

ANNONS

- Vi ser en minskad konsumtionsbenägenhet och en effekt av att man har mindre pengar att röra sig med, på grund av stigande räntor och ökande matpriser. Människor är extra försiktiga i sin konsumtion, säger Mikael Sandström.

Under modemässan delas priset Rookies&Players ut till ett mindre modeföretag som är på väg att etableras på marknaden. Bakom priset står Svenska Moderådet. Bland de tre nominerade märks det Göteborgsbaserade kollektivet Uniforms for the Dedicated, som gör streetmode till killar i 20-40-årsåldern.

Även om Svenska Moderådet fokuserar på små märken i veckan så tror Mikael Sandström att många av de nya mindre modemärken och designers som etablerat sig de senare åren kommer att få det tufft framöver.

- De säljs ju dessutom ofta i mindre butiker. Små märken, designers och mindre butiker har snävare marginaler än de stora kedjorna. Småbutikerna tillhör inte de mest lönsamma och kan få svårt att klara sig, säger Mikael Sandström.

Exporten går bra

Men samtidigt som försäljningen viker på hemmaplan går den svenska exporten av textil och kläder bra. Färska siffror från bransch- och arbetsgivarorganisationen Teko visar att exporten ökade under årets första halvår.

Tekoexporten uppgick under första halvåret till 9,1 miljarder kronor, varav kläderna svarade för 5,2 miljarder kronor. Förra året var exporten för kläder på helåret 9,9 miljarder kronor.

ANNONS

Merparten av exporten går till våra grannländer. Men Tekos vd Ola Toftegaard ser en ökning i nya tillväxtmarknader runt om i världen.

"Även om hemmamarknaden bromsar in utvecklas den svenska tekoexporten starkare än någonsin", säger Ola Toftegaard i ett pressmeddelande.

Han ser exportsiffrorna som resultatet av framgångsrikt svenskt företagande med design, marknadsföring samt produktions- och logistikplanering.

Fakta: Minskad modehandel

ANNONS