Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Avmattningen i ekonomin påverkar tydligt bilindustrin och dess leverantörer, visar en färsk rapport. Bild: Björn Larsson Rosvall / TT

Dystert för industrin – orderböckerna allt tunnare

Orderböckerna hos den svenska bil- och maskinindustrin blir allt tunnare.
– De positiva signalerna lyser med sin frånvaro säger Mats Kinnwall, chefsekonom hos Teknikföretagen.

Branschorganisationen släppte på tisdagen sin konjunkturbarometer för årets tredje kvartal.

Med allt dystrare signaler.

Avmattningen inom den svenska teknikindustrin fortsätter och väntas få effekter inom maskin- och bilindustrin som är tung i Göteborg och Västsverige.

Orderingångarna minskar

Orderingångarna minskar tydligt.

– Sammantaget minskar orderingången jämfört med andra kvartalet. Andelen företag med fullt kapacitetsutnyttjande och efterfrågan på arbetskraft har avtagit under första halvåret i år vilket fortsatt under tredje kvartalet, om än från hög nivå, säger säger Bengt Lindqvist, ekonom på Teknikföretagen, i en kommentar. Han fortsätter:

– Orderingången minskar i hög omfattning för andra kvartalet i rad för maskinindustrin, helt i linje med klart sämre global efterfrågan på investeringsvaror. Detta återspeglas också för leverantörer till maskinindustri, säger Bengt Lindqvist, ekonom på Teknikföretagen.

Mats Kinnwall, chefsekonom hos teknikföretagen, menar att den allt sämre orderingången är den svagaste sedan Eurokrisen i slutet av 2009.

– Det är en påtagbar och märkbar avmattning, säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Leverantörer till bilindustrin

Nedgången gör att riskerna för påverkan inom bilindustrin och inte minst leverantörerna till den ökar, utvecklar Mats Kinnwall i ett pressmeddelande.

Han menar att affärsläget mattas av allt mer.

– Oroväckande är också ett klart sämre affärsläge för leverantörer till fordonsindustrin. Här spelar bara pågående handelskonflikter eller andra politiska ingrepp en mindre roll. I stället är det främst en traditionell avmattning i den cykliska långsiktiga efterfrågan på motorfordon som ligger bakom förloppet, säger Mats Kinnwall.

759 miljarder

Undersökningen från Teknikföretagen omfattar uppgifter från 524 företag med en sammanlagd försäljning på 759 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 81 procent säljs på export.

Konjunkturbarometern ges ut i juni, september och december.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.