Det går trögt för klädhandeln. Arkivbild.
Det går trögt för klädhandeln. Arkivbild.

Dyrare men färre klädköp

ANNONS
|

Klädförsäljningen steg under förra året med 1,6 procent eller en miljard kronor till totalt 64,5 miljarder kronor, enligt statistik från GFK Fashion Scope som modetidningen Habit refererar till.

Prisökningar och en växande befolkning förklarar den ganska blygsamma ökningen.

- Det är alltså en volymminskning vi ser på marknaden. Man handlar visserligen för något högre belopp jämfört med fjolåret, men vid avsevärt färre tillfällen, säger Marie Eriksson på GFK Fashion Scope till tidningen..

ANNONS

Även inledningen på 2017 har varit svag, enligt Svensk Handels Stilindex. Till och med mars har försäljningen minskat med 2,8 procent jämfört med samma period i fjol.

Bäst i fjol gick försäljningen av barnkläder, plus 4,5 procent, delvis som en effekt av fler födda barn de senaste åren, enligt Marie Eriksson. Därefter följer damkläderna med en uppgång på 1,6 procent. Herrarna höll igen, den försäljningen låg nästan stilla. Totalt sett handlas damkläder för mer än dubbelt så höga belopp som männen lägger på sin ekipering.

E-handeln fortsätter att ta marknadsandelar även i klädbranschen, upp från 12,3 procent 2015 till nästan 15 procent förra året.

TT

Fakta: Dubbelt så mycket kvinnokläder

Så mycket köpte vi kläder för i fjol (i miljarder kronor, ökning jämfört med 2015):

Damkläder 38,2 + 1,6 procent

Herrkläder 17,5 + 0,6 procent

Barnkläder 8,9 + 4,5 procent

Källa: GFK Fashion Scope, Habit

ANNONS