Drar mer bensin än utlovat

ANNONS
|

Förra årets test av fem bilar visade att de i snitt drog 28 procent mer än tillverkarnas siffra. År 2000 var skillnaden knappt 4 procent.

-Vi på Gröna Bilister och 2030-sekretariatet är helt nerringda och nermejlade av folk som är enormt missnöjda efter att ha köpt en bil som förbrukar 30 eller 40 procent mer bränsle än vad tillverkaren uppger, säger Mattias Goldman till TT.

Han är verksam i Gröna Bilister men också initiativtagare till 2030-sekretariatet vars syfte, enligt Goldman, är att verka för att förverkliga riksdagens och regeringens vision om en fordonsflotta som är helt oberoende av fossila bränslen just det årtalet.

Alla biltillverkare håller sig till en standardiserad testmodell. Testerna görs inomhus med skickliga chaufförer som kör bränslesnålt.

Testet i laboratoriemiljö - en så kallad körcykel - blir nästan alltid snålare än i verkligheten, enligt Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige.

ANNONS
-Den här körcykeln är ju ingenting som varken vi eller andra biltillverkare har tagit fram, utan den finns ju till för att man ska kunna göra jämförbara tester mellan olika biltyper, säger han till Ekot.

Var tredje av de 71 bilar som Vi Bilägare har testat sedan millennium skiftet drog över 20 procent mer än vad tillverkaren uppgett.

Enligt Mattias Goldman är biltillverkarna beredda att gå så långt regelsystemet tillåter för att få så låga siffror som möjligt.

-Jag kan inte officiellt säga att de fuskar men de utnyttjar systemet till bristningsgränsen. Man tejpar för saker så att luftmotståndet minskar, tar bort en backspegel eftersom det bara behöver vara en på förarsidan. Man gör bilen lättare på olika sätt eftersom det tyvärr är lagligt. Motorn fylls på med speciella oljor med extremt låg viskositet just när det är dags för testet, säger Goldman.
-Dessutom är testet i sig helt orealistiskt.

Resultaten baseras på en EU-certifierad körcykel. Alla mätningar görs inomhus i 20-gradig värme på en rullande landsväg. Tanken är att olika bilar ska kunna jämföras med varandra när de körs under lika och strikt kontrollerade former.

-Från EU-håll lär det inte bli några förändringar förrän tidigast 2017-2018. Först då kan det bli mer realistiska förbrukningsmätningar. Under tiden kommer differenserna att öka eftersom biltillverkarna artificiellt pressar siffrorna, säger han.

Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, ger inte mycket för kritiken.

-Vi har diskuterat detta med Konsumentverket i många år och följer både Sveriges och EU:s lagar. I såväl bilhallarnas som verkets egna broschyrer står alltid och tydligt att kunden får räkna med att angivna värden för bränsleförbrukning kan överstigas med upp till 30 procent. Det är känt sedan länge och vi har inte alls försökt att mörka det.
-När en bil testas i labbet är förutsättningarna absolut optimala, ingen rattvärme, stolsvärme, el och annat som driver upp bränsleförbrukningen. Också förarens skicklighet spelar in, den kan betyda så mycket som 20 procent upp eller ned, säger Moldén.
ANNONS