Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Drömbåt eller hyrbåt?

Drömbåt, dröm om båt, eller mardrömmar om båten som ligger under presenning hela året och bara tickar pengar? Hyrbåt kan vara svaret. Det är den tiden på året. Isen smälter undan och solen värmer. Visserligen bara i lä än så länge, men nog för att den slumrande drömmen om att kasta loss från verkligheten och segla ut på ett vidsträckt hav väcks till liv.

De verkar ha så mysigt, de där vindbitna figurerna som sitter runt sina kaffekoppar i båthamnen och byter historier med varandra.

Ett mail till den personlige bankmannen senare är man tillbaks i verkligheten.

Det är kolossalt dyrt med båt.

Det är då man börjar funderar på om båtuthyrning kan vara lösningen, eller åtminstone en del av lösningen.

– Att hyra båt är ett väldigt bra sätt att pröva på båtlivet, för att se om det är något som passar, eller för att känna på att ha segelbåt om man är motorbåtsägare, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Båtuthyrning är den del av branschen som Sweboat just nu inte organiserar, men förhandlingar pågår med en organisation som heter Svenska båtuthyrarföreningen.

RTC, ett båtuthyrningsföretag som är medlem i ovan nämnda förbund, hyr ut båtar både i Sverige och utomlands. De har en uppsjö av konkurrenter och det är omöjligt att göra en bedömning av, eller ha någon åsikt om hur bra eller dåliga dessa är. Förmodligen är det den personliga erfarenheten som avgör.

En av de båtuthyrare GP pratade med hävdar att det finns ett rakt samband mellan hur nöjd kunden är och vädret under hyrveckan.

RTC hyr ut motor- och segelbåtar i olika storlekar runtom i Sverige och förmedlar dessutom i världen. Marcus Forsberg, uthyrare, berättar:

– Vi förmedlar båtarna, vilket innebär att det är båtägarna som ser till att båten finns på rätt plats vid rätt tidpunkt, rätt utrustad och i rätt skick.

Därmed blir det också båtägaren som får bedöma om de som hyr är kvalificerade att hantera den båt de hyr. Och som tar emot båten och ser till att den är oskadd när den kommer tillbaks.

– Vi rekommenderar våra båtägare att installera ett grundstötningslarm, som larmar via sms om båten går på grund, säger Marcus Forsberg.

Att bevisa, efter säsongen, vem av ett antal brukare som gått på grund med båten är omöjligt.

Det är därför Yacht Charter Göteborg dyker på båtarna varje gång de kommer tillbaks från en uthyrning, som nämns i artikeln härintill.

Som båtägare kan man skaffa lite extrainkomst genom att hyra ut.

Bavaria Yachts har utvecklat idén.

– Uthyrning är ingen betydande verksamhet för oss, säger Simon Eklund på Bavaria Sverige. Vi håller på med det för att hjälpa kunder som vill ha lite extrainkomster för att bekosta sitt båtägande.

Simon Eklund tar som exempel en 32- fotare som det kostar en kund 16 000 kronor per vecka att hyra.

– Om vi skall lämna ut och ta emot båten tar vi 30 procent för förmedlingen, medan vi tar 20 procent om båtägaren själv lämnar ut och tar emot.

– Vi garanterar inga intäkter. Säsongen för svenska kunder är juli och två veckor i augusti. Tyskar och andra nordeuropéer hyr gärna tidigare, redan från maj. De är inte här för värmen, utan för naturupplevelsen.

Joachim Hammerö jobbar för Yachtcharter Göteborg AB. Hans affärside är att hyra ut båtar åt säljare under säljprocessen.

– I dag finns det en viss tröghet i marknaden och det kan ta både en och två säsonger innan en båt blir såld.

Joachim Hammerö var tidigare försäljare av nya båtar, men har nu övergått till att sälja och hyra ut begagnat. Han tror sig veta att en stor andel kunder som köpte båt i början av 2000-talet egentligen inte är genuina båtmänniskor.

– Deras båtliv har inte blivit som de tänkte sig och nu vill de sälja, fast marknaden är trög.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.